Eldriven reachstacker från Kalmar

Helsingborgs Hamn har investerat i en eldriven Kalmar reachstacker. Maskinen kommer med en batterikapacitet på 587 kilowattimmar.

Kalmar, en del av Cargotec har tecknat avtal om att förse Helsingborgs Hamn med en eldriven reachstacker plus en option på ytterligare två maskiner. 

 Helsingborgs Hamn är en av norra Europas ledande hamnar som hanterar cirka 275 000 containers sjövägen och cirka 25 000 via järnväg årligen. För att möta ökande efterfrågan på både containervolymer och logistiktjänster i södra Sverige kommer hamnen att bygga en ny containerterminal längre söderut i Helsingborg. Projektet ska vara klart 2028.

Den nya Kalmar Electric Reachstacker som levereras till Helsingborgs Hamn blir den första maskinen i sitt slag som levereras till en kund i Sverige. Den kommer att ha en hjulbas på 6,5 meter, en staplingskapacitet upp till 5, en maximal lyftkapacitet på 45 – 32 – 16 i 1:a, 2:a respektive 3:e raden och en batterikapacitet på 587 kilowattimmar. Den kommer att ansluta sig till en utrustningsflotta som redan har tre Kalmar Eco Reachstackers.

– Med Kalmar Electric Reachstacker behöver operatörerna inte längre offra prestanda och produktivitet för att minska sina koldioxidutsläpp. Vi är mycket stolta över att leverera Sveriges första 100 procent elektriska reachstacker någonsin och vill gratulera Helsingborgs Hamn till att vara ledande för industrin i Sverige, säger Eric Wass, säljare på på Kalmar i en kommentar.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se