Volvos nya hjullastare L260G uppges ha 10 procent lägre bränsleförbrukning och en produktivetsförbättring på 15 procent. Den ersätter L250G som lanserades år 2011.
Nu lanseras L260H som är det senaste tillskottet i H-serien. Den nya maskinen uppges vara framtagen för riktigt tunga arbetsuppgifter.
Den ökade produktiviteten uppnås genom att man har förlängt hjulbasen med 50 mm och att framramen och lyftarmen fått en mer optimerad viktfördelning. Det gör att man kan använda större skopor än tidigare.
L260H är utrustad med en D13-motor med 6 procent högre effekt och 5 procent större vridmoment än L250G. Den nya generationen lastkännande hydraulik uppges ge bättre redskapsrespons och snabbare höjning och sänkning av bommen.
Den nya transmissionen ger kortare cykeltider tack vare att den är synkroniserad med motorn och axlarna. Den nya omvandlaren ger större vridmoment och därmed bättre prestanda. Växellådan har dessutom tätare steg mellan växlarna, vilket ger en snabbare acceleration.
Volvo CE anger att bränsleförfrukningen sänkts med upp till 10 procent. Detta tack vare att den nya generationen hydraulik förbrukar mindre hydraulpumpseffekt vilket ger ett lägre vätskeflöde vid sänkning och tippning.
Dessutom är den uppgraderade OptiShift-tekniken integrerad med Volvos Reverse By Braking-funktion (RBB), och den nya momentomvandlaren med Lock-up som möjliggör direktdrift mellan motor och transmission bidrar också till den minskade bränsleförbrukningen.
L260H kan anpassas med en eller flera spakar och tre olika hydraulalternativ för önskad typ av respons. Den nya skopnivelleringsfunktionen gör att skopan automatiskt återgår till utgångsläget från både tipp- och vridläge.Med Comfort Drive Control (CDC) kan maskinen bekvämt styras via en liten spak.
Sikten från hytten har förbättrats med hjälp av nya backspeglar. Dessutom kan en backkamera (tillval) monteras, som med hjälp av ett radarsystem varnar föraren för närliggande föremål.
© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se