71 tons dumper från ryska Kamaz

Kamaz 6561 Hercules är byggd för att vara autonom på högsta nivå. Det är också möjligt att köra från hytten och med fjärrstyrning.

Ryska Kamaz har tillsammans med Bauman Moskva statliga tekniska universitet utvecklat en ramstyrd dumper, byggd för autonom körning.

Utvecklingen av dumpern har skett inom ramen för projektet ”Bygga en familj av obemannade dumprar med stor kapacitet för gruvindustrin i Ryssland”. Projektet stöds av ministeriet för vetenskap och högre utbildning i Ryssland.

Kamaz-6561, med tilltalsnamnet Hercules, är tillverkad som en hybrid med förbränningsmotor som  driver en elektrisk generator som ger energi till dragmotorn och laddar batteriet.

Seriehybriden körs på platser med ren el med ett laddat batteri och ligger därmed mycket nära tekniken som finns i en elbil. När det gäller Kamazdumpern kommer energiåtervinningen ske när när maskinen tar sig ner i stenbrottet, och när man tar sig upp med last hjälper den ackumulerade energin i batterierna dumpern att ta sig uppför. Denna lösning uppges minska bränsleförbrukningen med 15 procent.

Kamaz-6561 är byggd för att frakta bulklast i terräng och på dåliga vägar och givetvis för gruvdrift och anläggning. I gruvor ska den gå som självkörande dumper med ADAS nivå 5, som är den högsta nivån för autonoma fordon.

Dumpern har en ledad ram med två frihetsgrader i den gemensamma noden, vilket ska minska risken för att hjul ”hänger ut” när man kör i grov terräng och minskar belastningen på det bärande systemet. Detta gör att man kan montera stora däck och ger en acceptabel minsta svängradie, vilket avsevärt ökar terrängkörningsförmågan och manövrerbarheten hos dumpern.

Specialister från Kamaz PTC och Bauman Moskva utför nu tester på den nybyggda dumpern. Efter testerna har slutförts kommer dumpern att skickas för provdrift i gruvindustrin.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se