HSP Gripen investerar för ökad produktion

Janolof Joelsson är ny sälj- och marknadschef på HSP Gripen.
Janolof Joelsson är ny sälj- och marknadschef på HSP Gripen.

Nyanställningar, nyinvesteringar, ökad lönsamhet och nya produkter. På löpande band slår Hudiksvallsföretaget HSP Gripen rekord efter rekord.

Enkelt uttryckt innebär det fler levererade gripare än tidigare perioder och en bekräftelse från marknaden att man gör rätt. För personalen innebär rekordåret 2018 dessutom en extra månadslön till semestern.

–Ibland är det svårt att se framgångarna själv för att man har fullt upp med att leverera, intervjua ny personal och fundera på nästa steg, men inte minst vad nästa stora investering ska bli, säger Tomas Jonsson, vd på HSP Gripen

Och investerar gör man för fullt. De närmaste två åren kommer man att satsa på nya maskiner och utrustning för mer än 20 miljoner för att öka kapaciteten i fabriken och kunna fortsätta leverera ännu bättre produkter och i en allt snabbare takt.

HSP Gripen har de senaste åren, förutom att flytta verksamheten från Hassela till centrala Hudiksvall även expanderat kraftigt, och nyanställningarna har avlöst varandra. Senast var det dags för Janolof Joelsson att ta över rodret som ny sälj- och marknadschef. Men vad tycker man som ny hos HSP Gripen? Vi passade naturligtvis på att fråga.

–Produkten är toppklass, kompetensen extrem och stämningen helt klart i världsklass. Det gör att man har en produkt som marknaden efterfrågar men inte minst sätter det press på mig som ny att leverera från första dagen, och vi är redan igång med nya aktiviteter som ska ta oss till nästa nivå, samtidigt som vi får nya kunder måste vi dessutom ta hand om dom vi redan har på bästa sätt, säger Janolof, sälj- och marknadschef.

Och visst har man en hel del att stå i. Ytorna och personalstyrkan växer, bandet går fortare och omsättningen ökar men det är inte allt.

– Vi skulle inte vara där vi är idag utan personalen, därför satsar vi mycket på exempelvis friskvård och utomhusaktiviteter som gör att man får nya krafter både på jobbet och privat, allt handlar inte om pengar, vi vill att vår personal ska må bra säger Tomas Jonsson avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se