Volvo är marknadsledare för tunga lastbilar igen

Som vanligt slåss Volvo och Scania om vem som ska toppa lastbilsstatistiken i slutet av året. De två ligger som alltid i en klass för sig, långt före de nästkommande på listan. 2023 var det Volvo som drog det längsta strået.

Volvo Lastvagnar hade en stark försäljning under fjolåret och blev återigen det största lastbilsmärket på den svenska marknaden med 45 procent i segmentet tunga lastbilar över 16 ton.

Sammantaget registrerades höga volymer i Sverige under fjolåret. Totalt registrerades 6.620 lastbilar, där Volvo blev det största lastbilsmärket med 2.982 fordon inregistrerade. Tvåan Scania registrerade sammanlagt 2.862 vilket ger en marknadsandel på 43,2 procent.  Trean Mercedes-Benz är långt efter och registrerade 474 tunga lastbilar vilket ger en marknadsandel på 7,2 procent.

De tunga lastbilarna, 16 ton eller mer, ökade under året med cirka 21 procent till 6 620. Ökningen förklaras till stor del av stark leveransförmåga från stora orderböcker.

Volvo Lastvagnar har även övertaget i försäljning av elektriska medeltunga och tunga lastbilar i Sverige, där tre av fyra åkerier och transpportföretag som investerade i elektrifierade lastbilar valde en Volvo. Dessutom har Volvo etablerat en stark position inom lastbilar som körs på flytande biogas med en andel på hela 74 procent.

Omställningen till hållbara transporter pågår för fullt i Sverige och under 2023 fortsatte Volvo Lastvagnar att lansera många nya utsläppsfria lastbilar. I början av året introducerades en gaslastbil för längre transporter med större tank och en ny gasmotor på 500 hästkrafter. Under våren elektrifierade Volvo Lastvagnar hela sitt modellprogram och alla lastbilsmodeller i Volvos sortiment erbjuds nu med eldrift.

Jag är mycket stolt över att hela kedjan har fungerat så bra under året, alla från våra underleverantörer till vårt fabrikssystem har verkligen lyckats leverera ut lastbilar. Alla påbyggare har också gjort en stark insats med att bygga och leverera kompletta ekipage till våra kunder, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar i Sverige.

– El- och gaslastbilar byggs nu i Tuvefabriken och i Gent dagligen, på samma produktionslinje som våra diesellastbilar. Jag är mycket stolt över att hela kedjan har fungerat så bra under året, alla från våra underleverantörer till vårt fabrikssystem har verkligen lyckats leverera ut lastbilar. Alla påbyggare har också gjort en stark insats med att bygga och leverera kompletta ekipage till våra kunder, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar i Sverige.

I november vann Volvo FH electric priset ”Truck of the Year 2024”. Det var första gången någonsin som en helelektrisk lastbil vann det prestigefyllda priset, troligen lär det inte bli den sista.

– Vi är mycket nöjda över ett riktigt bra år som toppades med att vi kammade hem priset ”Truck of the Year” för vår eldrivna Volvo FH! Året har varit intensivt och vi har väldigt medvetet jobbat med att fördjupa våra kundrelationer ihop med våra återförsäljare, betonar Stefan Strand.

Han pekar även på ett starkt produkt- och tjänsteerbjudande som en viktig förutsättning, framför allt inom hållbara transporter. Ett exempel är den helt nya laddtjänsten som gör det enkelt för åkerier och transportföretag att hitta och använda alla laddplatser för sina elektriska lastbilar.

– Givetvis är vårt breda och starka produkt- och tjänsteutbud en viktig grund att stå på. Vi har flera innovationer som vi är ensamma om att erbjuda och som verkligen skapar den kundnytta vi vill ge. Vi har funktioner som ger tydliga kundfördelar som våra konkurrenter inte kan erbjuda, som till exempel I-Shift och Volvo Dynamic Steering, säger Stefan Strand avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se