Epiroc har samarbetat med ABB för att utveckla e-drivlinan till Railcares batteridrivna fordon för tillämpningar inom järnvägsunderhåll. Fordonet erbjuder utsläppsfri drift med reducerade ljudnivåer, vilket förbättrar arbetsmiljön och ökar möjligheterna till underjordsarbete i till exempel tunnelbanesystem och gruvor.
Railcare, en svensk tillverkare av maskiner för att hålla järnvägen säker och ren, har lanserat världens första batteridrivna Multi Purpose Vehicle, MPV. Målsättningen är att bli en ”grön leverantör” inom projekt som rör järnvägsunderhåll. E-drivlinan för MPV, som utvecklats av Epiroc AB, innehåller ABB:s nya vätskekylda elmotorer AMXE tillsammans med frekvensomriktare HES880.
MPV:n är utrustad med egendrift, vakuumpumpar, hydraulik och manöverhytter. Batteriet erbjuder 4-6 timmars drift mellan laddningarna, vilket räcker för ett vanligt nattskift.
– Projektet med Railcare visar hur även de tyngsta fordonen kan övergå till eldrift för att bidra till en hållbar framtid med låga koldioxidutsläpp. Det är också en viktig fortsättning på vårt samarbete med Epiroc, som visar hur vi är i framkant som leverantör av kritiska komponenter för krävande e-drivlineprojekt, säger Henrik Nilsson, affärschef för Traction, ABB Motion.
Epiroc har utvecklat den modulära, skalbara e-drivlineplattformen för MPV med batterier från Northvolt. Den nya plattformen innehåller fyra av ABB:s nya elmotorer AMXE för tung drift. Dessa permanentmagnetmotorer har en kompakt och vätskekyld design som är idealisk för tuffa miljöer och krävande tillämpningar. Motorerna styrs med ABB:s vätskekylda frekvensomriktare HES880 som är väl beprövad för traktionsbaserade, marina och stödjande tillämpningar.
– Railcare MPV-projektet utökar det samarbete som startade med användningen av motorer och frekvensomriktare från ABB för vår nya generation av fordon för gruvutrustning för underjord. Konceptet med e-drivlinan utformades främst med grundindustrin i åtanke, men projektet illustrerar en bredare användning för andra typer av maskiner som används i tuffa miljöer och traditionellt drivs av dieselmotorer, säger Erik Svedlund, marknadschef, Rocvolt Business Development på Epiroc.
Förutom att eliminera utsläppen från dieselmotorer är en av de största fördelarna med MPV de reducerade ljudnivåerna. Det är särskilt viktigt eftersom fordon för järnvägsunderhåll ofta används nattetid i stadsmiljöer. De dubbla fördelarna med noll utsläpp och låga ljudnivåer kan även öppna möjligheter till nya användningsområden för Railcare, såsom långa underjordiska tunnlar i tunnelbanesystem och gruvor.
Prototypen för MPV håller för närvarande på att testas i Sverige och planen är att produktionen ska komma igång under 2021. Railcare planerar att bygga tre fordon för att ersätta de gamla dieseldrivna fordonen i fordonsparken för den egna verksamheten i Skandinavien och Storbritannien. Senare kommer Railcare att marknadsföra fordonen till kunder i hela världen.
© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se