AddMobile, som utvecklar digitala system för den uppkopplade byggarbetsplatsen, sluter avtal med lyftkrans- och tungtransportspecialisten Sven Jinert AB. I uppdraget kommer AddMobile bland annat hjälpa Jinert med att effektivisera projekt. De nya lösningarna gör det samtidigt möjligt för Jinert att minska sina transportkostnader och sitt klimatavtryck.
Affären är ett resultat av Jinerts ambition att samla företagets 19 kontor och 230 anställda, från Ystad till Norrköping, i ett gemensamt system för att förenkla administrationen och samtidigt underlätta för kunderna. Genom implementering av AddMobiles lösningar för digital projekthantering, arbetsorder, tidrapportering samt GPS-positionering av utrustning kommer bokning, genomförande, rapportering samt fakturering av kunduppdrag bli mer effektivt. Samarbetet inleddes i form av ett pilotprojekt i Malmö och Helsingborg under hösten 2020. Lösningarna kommer nu att rullas ut i hela landet.
– Det här är en affärsmässigt viktig investering ur flera aspekter. För våra kunder kommer det att innebära en enhetlig bokningsupplevelse. Det i sig är ett stort steg i vår strävan att uppnå kvalitetscertifiering enligt ISO 9001. För våra interna processer innebär det i sin tur att vi kan minska våra ledtider från bokat till avslutat uppdrag. Med bättre överblick över var våra resurser befinner sig kommer vi också att kunna fördela dem på ett smartare sätt och därmed minska restider, transportkostnader och avtrycket på miljön, säger Anders Oxwall, ekonomi- och inköpsansvarig på Sven Jinert.