Snart automatiserad travmätning för Biometria

Under hösten har Biometria tillsammans med leverantörerna Mabema och Cind kopplat deras teknik med automatisk volymsbestämning av biltravar mot Biometrias fjärrmätningscentraler. Den snabba teknikutvecklingen skapar möjligheter till effektivisering och mätning av hög kvalitet.

– Med digitaliseringen och en snabb teknikutveckling har maskininmätning och AI blivit ett naturligt steg för oss. De stora bitarna är på plats och med ökad automatisering i volymmätningen, och större volymer i fjärrmätningssystemet kan vi öka effektiviteten. Det är viktigt och överordnat att vi ska ha hög kvalitet på vår mätning så volymen är rätt i affärerna, säger Stefan Backman, affärsutvecklare på Biometria.

Tekniken har haft ett fokus på rundvirke men lösningar för hantering av sönderdelade sortiment finns redan. Enligt Stefan Backman breddar det kundbasen till värmeverken som eldar med fasta biobränslen.

− Automatiserad volymmätning av biltravar är ett steg på vägen mot helt automatiserad mätning som innebär att även kvalitet hanteras. Det steget kräver fortsatt teknikutveckling och under året räknar vi med att flöden från skogsföretagens egen skog skall kunna mätas helt automatiskt. All automatisk verksamhet kräver dock övervakning, säger Stefan Backman.

En liknade lösning den som Mabema och Cind utvecklat kommer att implementeras i Biometrias egna system under årets första kvartal. Mabema startade under tidig höst med Vidas sågverk i Nössemark och Tranemo. Runt årsskiftet startades Södras massabruk i Värö. Cind kopplade med start i november på Stora Ensos bruk i Kvarnsveden och därefter Fors, terminalen i Lomsmyren, Holmens bruk i Hallstavik samt BillerudKorsnäs bruk i Karlsborg. Ett tjugotal mottagningsplatser står på tur för Cind.

− Vårt uppdrag är att effektivisera för våra kunder. Det är det här ett bra exempel på. Arbete flyttas från mottagningsplatserna till fjärrmätningscentralerna. Både Cind och Mabema kan dela upp traven i flera dimensioner så mätmetoden kan i större omfattning användas för sågbara sortiment, det öppnar upp även för effektivisering hos sågverkskunder, säger Emma Svensson, chef för distriktet inom Biometria som omfattar Värö bruk.

Andra delar i flödet är leveransavisering som chauffören gör redan ute i skogen när virket hämtas. För ett effektivt förlopp ska chaufförerna helst utbildas för att också kunna sköta hela avlämningen av leveransen vid mottagningsplatsen.

− Vi avser nu att rulla ut AI-modellen tillsammans med Biometria på alla Cinds anläggningar i Sverige, vi har avtal med i stort sett alla kunder att få in den funktionen. Nästa steg är att hitta metoder för kvalitetsbestämning vilket vi har goda förutsättningar att göra. Vi har kommit långt när det gäller utbyte av data vilket krävs för att göra modellen bättre. Nu arbetar vi kontinuerligt för att förbättra modellen ytterligare, säger Marcus Schelin, vd för Cind.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se