Skarp kritik mot Trafikverkets uttalande

Det svaga vägunderhållet äventyrar trafiksäkerheten och framkomligheten i Sverige, menar Riksförbundet M Sverige. 

Det svaga underhållet av vägarna äventyrar trafiksäkerheten och framkomligheten i landet. Det menar Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen).

Enligt Trafikverket ökar inte olycksrisken av dåliga vägar, eftersom trafikanterna sänker hastigheten när vägarna är i dåligt skick. Detta uttalande kritiseras för att vara vilseledande.

– Om vägen är så dålig att folk undviker den eller inte vågar köra i normal hastighet är det klart att olyckorna på en sådan vägsträcka inte ökar. God dag yxskaft. I slutändan slår dock utvecklingen mot möjligheten att resa säkert utanför storstäderna. Vi behöver säkra och framkomliga vägar i hela landet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Bakgrunden till Trafikverkets uttalande är M Sveriges kartläggning av av ytojämnheter på det svenska vägnätet (Se Anläggningsvärlden nummer 7-2022) I undersökningen framkom stora brister på vägarna i framförallt i norra delen av landet. M Sverige menar att undersökningen visar på stora skillnader i vägkvalitet mellan norr och söder med påtagligts sämre vägar i skogs- och glesbygdslänen. Sämst är vägarna i Norrbottens län. Hög ytojämnhet leder till försämrat grepp och krängningar, hävdar M Sverige.

– Trafikverket har en stor underhållsskuld gällande vägunderhållet och tvingas ägna sig åt kortsiktig lappning och lagning. Nedbrytningshastigheten av vägnätet går allt snabbare till följd av ökad mängd tyngre trafik och eftersatt underhåll. Detta skapar stora funktionsbrister i vägnätet. Bilisterna drabbas i form av sämre trafiksäkerhet och längre restider, säger Tony Gunnarsson.

Riksförbundet M Sverige vill se ökad mittseparering av vägnätet och att det förebyggande vägunderhållet ökar snarare än fortsatta hastighetsnedsättningar.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se