– Simulatorerna har kommit för att stanna på skolornas anläggningsprogram. Conny Schedin, lärare på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna, har tre simulatorer och kan inte tänka sig att vara utan dem. – Alla tjänar på att träna i simulator. Det är vare sig lyx eller leksak, om nu någon tror det.
Efter ett långt och omväxande yrkesliv med maskiner som minsta gemensamma nämnare – bilar, traktorer, lastbilar och anläggningsmaskiner – började Conny Schedin som lärare på Rekarnegymnasiets fordonsutbildning 2002. Och sedan sju år är han ansvarig lärare på programmet för anläggningsfordon.
Inget särskilt med det, bortsett från att de senaste åren varit turbulenta. Ansvariga politiker beslutade att lägga ner utbildningen för anläggningsmaskiner 2014. Men för att tillgodose branschens behov av anläggningsförare så startades utbildningen upp hösten 2015 enligt önskan från branschen.
– I samband med det så fick vi ett erbjudande från Volvo CE att köpa tre begagnade simulatorer med förmånlig finansiering från Swecon. Vi slog till, det var ett bra pris, och på köpet fick vi installation, uppdateringar samt utbildning.
I dag står simulatorerna i en av de fyra byggbarackerna som är utbildningens bas. De har ställts upp i Ekeby grustag några kilometer från själva skolan. Platsen delar man med fordonsprogrammets transportutbildning samt folkraceentusiasterna i stan.
– Det är perfekt. Vi hjälper dem med olika saker och vi får nyttiga vardagsnära övningar. Dessutom får vi hjälp av blivande maskinmekaniker på fordonsprogrammet med små reparationer säger Conny Schedin.
I verkstadshallen står maskinerna – en L60F hjullastare, en EW140C hjulgrävare, grävlastaren och trotjänaren Volvo 6300 samt en bandgrävare på 9,5 ton.
– Det funkar. Fast det är klart, fick jag önska skulle jag vilja ha en hjullastare till och en minigrävare på cirka fem ton.
Simulatorerna från Volvo däremot – en hjullastare och två grävare – är han helnöjd med.
– De som går i tvåan får börja dagen i simulatorn och träna på det som är aktuellt. När de har kommit så långt som jag önskar, så går vi ut och gör samma sak fast i en riktig maskin. Det går så mycket smidigare när jag kan göra så.
Och så radar Conny upp alla fördelar. Hur simulatorerna spar bränsle, minskar onödigt slitage, gör utbildningen säkrare, minskar utsläppen samt ökar kvaliteten, både på utbildningen och på de nyutexaminerade förarna när de kommer ut i arbetslivet.
– Simulatorn kan anpassas individuellt efter eleven, exempelvis svårighetsgrad på olika övningar. Och man måste klara de uppsatta målen – det kan vara fyllnadsgrad på en viss tid vid lastning – innan man kommer vidare till nästa övning.
© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se