PROVKÖRNING. Med bäst last- och dragviktsförmåga hittills i en Ram 1500, kombinerat med förbättrad effektivitet och bra terrängegenskaper har nya 2019 Ram tuffheten att ta sig an vilka uppgifter som helst. Den femte generationen Dodge Ram saknar egentligen ingenting. En snabb översikt över specifikationerna visar att den uppdaterade 1500 lägger ribban på en ny nivå för fullstora pickuper.
I Sverige säljs Ram 2019 med två hyttversioner; Quad Cab och Crew Cab. Quad Cab-versionen finns med en midbox som har en lastlängd på 193,8 cm. Crew Cab finns med en shortbox på 168,7 cm och midbox med en volym på 1741 liter
Initialt finns Ram 1500 med 5,7 liters Hemi-V8:an på 395 hästkrafter och till hösten kommer den med eTorque hybridsystemet som kombinerar prestandahöjande och bränslesparande teknik som variabla ventiltider och cylinderavstängning. Vridmomentet är på 556 Newtonmeter.
– Vad gäller dieselmotor har vi i nuläget ingen information,men vi hoppas förstås att det ska komma så snart som möjligt, säger Felix Janall, vice vd på den svenska importören Exclusive Cars i Stockholm.
Nya Ram är utrustad med en TorqueFlite 8-växlad automatlåda som är byggd med helt ny teknik. TorqueFlite-lådan ska ge snabbare acceleration vid låga farter samt förbättrad bränsleekonomi och komfort.
Bland nyheterna finns bland annat 360° kamera, panorama glastak och 12 tums bildskärm för navigation och infotaiment.Kaross och inredning är ny och nu finns även ställbart baksäte. Den aktiva luftfjädringen (fram och bak) justerar automatisk höjden i exempelvis motorvägsfart för att minska luftmotstånd samt förbättra bränsleförbrukningen. Man kan även själv justera höjden i fem olika steg. Luftfjädring i kombination med spiralfjädring ger en mycket bra komfort.
Tekniska funktioner som ”Trailer Sway Control+”, ”Electronic Stability Control+ (ESC)” och ”Hill Start Assist” ska göra det lättare att dra släp. I Sverige säljs Dodge Ram med 4-hjulsdrift och en dragvikt på hela 3500 kilo, vilket gör den lämplig för transport av större minigrävare och liknande. 98 procent av stålet som används till ramen är höghållfast stål, som ökar styvheten och hållbarheten vilket gör det möjligt att lasta 700 kilo på flaket.
I kupén lägger man direkt märke till den enorma touchskärmen som är på hela 12 tum och har helskärmsnavigering, anpassningsbar hemskärm med split-screen funktion, och ”pinch-and-zoom” teknik. Kombinerat med den stora skärmen hittar man intuitiva knappar som förenklar användandet av de vanligaste nyckelfunktionerna.
Komforten i Dodge Ram 1500 lämnar inget övrigt att önska. Man åker mer än kungligt i de feta skinnstolarna och hela bilen utstrålar ”Det går bra nu”, vilket också avspeglar sig i priset…
© Anläggningsvärlden 2018.
Text & foto: Per Eriksson.
per@anlaggningsvarlden.se