När nu Amarok lanseras är det som en helt ny bil med en ny plattform och en rad nya assistanssystem. Bilen är dessutom ett samarbete med Ford och man kommer dela den nya plattformen med Ranger.
Nya Amarok kommer lanseras i Sverige med fyrdörrars dubbelhytt och med sina 535 centimeters längd är nya Amarok nästan en decimeter längre än föregångaren. Ettaxelavstånd på ,327 centimeter är en ökning med drygt 17 centimeter. Det uppges ge mer utrymme, framförallt i dubbelhyttens andra sätesrad.
Lastgolvet mellan hjulhusen, har precis som föregångaren plats för en SJ-pall som lastas i sidled. Lastkapaciteten har ökat till 1,16 ton.
Två dieselmotorer kommer erbjudas på den svenska marknaden. Life-versionen får en 4-cylindrig 2,0 liters TDI med dubbelturboladdning på 204 hästkrafter. Till Style och Aventura levereras en 3,0 liters TDI V6 med en effekt på 241 hästkrafter.
I Sverige är en ny 10-stegad automatväxellåda standard som bekänas via en e-shifter. Den nya 10-växlade lådan ersätter den 8-stegade automatlådan i föregående modell.
Permanent fyrhjulsdrift är också standard i Sverige och Amarok får dra 3,5 ton tunga släp
Upp till 6 olika körprofiler är valbara och ska hjälpa föraren i olika situationer, till exempel på halt underlag eller i krävande terräng. Enligt Volkswagen blir nya Amarok också enklare att köra med hjälp av en hel armada av förarassistanssystem. Mer än 20 av dess system är nya på Amarok och ska göra bilen mer lättkörd än någon pickup på marknaden.
Terrängegenskaperna har också förbättrats. Vadningsdjupet har till exempel ökat 30 centimeter, från 500 till 800 mm. Tack vare de nu kortare överhängen på karossen har terrängegenskaperna också förbättrats genom optimerade angreppsvinklar: för den främre angreppsvinkeln är siffran 29 grader och för den bakre 21 grader. Rampvinkeln mellan axlarna är också exakt 21 grader.
Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.
© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se