eActros 600 innebär att bilen har fått ett batteripaket på 600 kWt. Den nya bilen har en helt ny arkitektur, som är förberedd för framtidens laddning. Den har därför ett 800 volts elsystem som kommer att kunna ladda megawatt. Denna har också kraftfullare motorer än i de mindre 300 och 400 bilarna.
– eActros 600 för omvandlingen av godstransporter på väg mot koldioxidneutrailitet på ett sätt som ingen annan lastbil med en Mercedes-stjärna har gjort tidigare. Bilen har innovativ drivlineteknik som erbjuder våra kunder hög energieffetivitet och därmed lönsamhet. Det gör övergången till e-mobilitet mer attraktiv för vagnparksoperatörer, säger Karin Rådström, vd för Mercedes-Benz Trucks under avtäckningen av den nya lastbilen.
Dagens laddningsteknik bygger på CCS-standarden och tillåter en laddningshastighet på upp till 400 kW. Med 800 V-arkitekturen i bilen är eActros 600 förberedd för mgawattladdning (MCS).
Från säljstarten kan kunder beställa förinstallation av detta, så att det kan eftermonteras när MCS-tekniken blir tillgänglig, det är preciserat att det är viktigt att bilens bestsälls med möjlighet till detta för att kunna bygga om dem i framtiden. Batterierna kan laddas från 20 till 80 procent på cirka 30 minuter med en effekt på runt en megawatt.
Med batteripaketet på 600 kWt når man i de flesta fall en räckvidd på 50 mil och med hjälp av mellanladdning vid lagstadgade raster kommer en dygnssträcka på hela 100 mil att kunna uppnås. Enligt Mercedes har cirka 60 procent av deras kunder en daglig körsträcka på mindre än 50 mil, så det behöver inte ladda under dagen.
eActros 600 eActros 600 har tre batteripaket, vart och ett med drygt 200 kWh. De är placerade på tvären under bilens ram, mellan axlarna. Varje batteripaket väger 1,5 ton. Bilen är konstruerad för en totalvikt på upp till 44 ton och med en standard semitrailer har eActros 600 en nyttolast på cirka 22 ton inom EU. I vissa fall kan nationell lagstiftning tillåta en högre nyttolast.
Försäljningen startar i år och serietillverkningen är planerad att starta i slutet av 2024. Förutom dragbilen kommer Mercedes-Benz Trucks även att tillverka chassiversioner av eActros 600 från byggstart. På grund av platsbrist kommer dragbilen endast att levereras i axelkonfigurationen 4×2, men chassiversionerna kommer med 3-axlade bilar.
Beräkningar som Mercedes gjort visar att en eActros 600 kan vara mer lönsam än en dieselbil vid långväga transporter under en femårsperiod. Detta trots att prislappen är cirka 2,5 gånger högre än för en liknande dieselbil. Det som kommer att påverka och vara avgörande för lönsamheten är el vs. dieselpriser och avgiftssystem. Eventuella statliga stödsystem kommer givetvis också att påverka skärningspunkten mellan lönsamhet och el vs. diesel.
– När man tittar på utsläppen är det möjligt att minska koldioxidutsläppen med över 80 procent under bilens livslängd, men tar man den nuvarande europeiska energimixen blir minskningen cirka 40 procent. Det gäller bilens hela livscykel med en livslängd på 10 år, och inkluderar även råvaruutvinning, säger Mercedes.
© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se