Kia lanserar nytt transportbilskoncept

Kia koncept PV1 till PV7: fem koncept visar hur kommande transportbilar från Kia kommer att se ut. Första modellen Kia Concept PV5 börjar tillverkas år 2025.

Den sydkoreanska biltillverkaren Kia lanserar en ny fordonsklass: PBV – Platform Beyond Vehicle på konsumentmässan för elektronik som arrangerades i Las Vegas 9-12 januari.

På mässan presenterade Kia inte mindre än fem eldrivna transportbilskoncept. Konceptet går under samlingsnamnet PBV – Platform Beyond Vehicle – och kan tack vare integrerad avancerad mjukvara, modulär konstruktion och en hög grad av flexibilitet varieras till olika branschers och kunders specifika krav inom betydligt vidare gränser än tidigare.

– Kia har en vision att gå bortom det traditionella bilkonceptet genom att tillgodose behoven hos olika kunder och i samhället med innovativa och anpassade fordon och tjänster för specifika marknads- och affärsförhållanden, med allt från affärssystem till mjukvara och framtida teknik, säger Ho Sung Song, vd och koncernchef på Kia.

De fem konceptbilarna visas i tre grundstorlekar, kallade Kia Concept PV5, Kia Concept PV7 och Kia Concept PV1. Tre av koncepten baseras på den mellanstora Kia Concept PV5 som också kommer att bli först ut i produktion under år 2025. Fyra grundutföranden kommer att finnas: Basic, Van, High Roof och Chassi Cab. För Europas del planeras introduktion av PV5 under första kvartalet 2026.

Genom Kias unika Easy Swap-teknologi ska ett grundchassi med fast förardel (”driver zone”) kunna förses med olika, färdiginredda påbyggnader (”life modules”) för att motsvara olika behov vid olika tidpunkter.

I ett andra lanseringssteg kommer PV7, den största versionen med mer interiör- och lastutrymme och större räckvidd, medan PV1 – den minsta i PBV-programmet – är optimerad för närtransporter och för största smidighet i trång stadstrafik.

Genom Kias Easy Swap-teknologi ska ett grundchassi med fast förardel (”driver zone”) kunna förses med olika, färdiginredda påbyggnader (”life modules”) för att motsvara olika behov vid olika tidpunkter. En PBV ska till exempel kunna vara taxibil på dagen, distributionsbil på natten och husbil på helgerna. Kia avser att sätta detta system i produktion under år 2027.

Enligt Kia förstärks den praktiska användbarheten  ytterligare av ett för samtliga PBV-modeller integrerat inredningssystem där skenor för lastutrymmets tak, väggar och golv är de samma. Olika standardiserade last- och förvaringsmoduler kan därmed sömlöst flyttas mellan bilarna oavsett vilken storleksserie de tillhör. Genom avancerad så kallad robotics-teknik är tanken också att PBV-modellernas transporter ska kunna lastas och lossas med hjälp av autonoma robotar. Utveckling av detta sker i samarbete med Boston Robotics.

Tre olika batteristorlekar (som ännu ej är specificerade) kommer att erbjudas för att motsvara olika kundbehov. PBV-modellerna kommer att byggas vid Kias fabrik i Hwaseong i Sydkorea.

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se

Genom avancerad så kallad robotics-teknik är tanken att PBV-modellernas transporter ska kunna lastas och lossas med hjälp av autonoma robotar. Utveckling av detta sker i samarbete med Boston Robotics.