Järnvägsutrustad Huddig för smalspår i Roslagen

Kabelteknik Ulf Smeby ska i första hand använda den nya Huddig grävlastaren på Roslagsbanan som är en smalspårig järnväg i Stockholms nordöstra förorter och landsbygd, trafikerad av lokaltåg. Banan utgår från Stockholms östra station och delar sig på tre linjer: mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Foto: Per Eriksson
Kabelteknik Ulf Smeby ska i första hand använda den nya Huddig grävlastaren på Roslagsbanan som är en smalspårig järnväg i Stockholms nordöstra förorter och landsbygd, trafikerad av lokaltåg. Banan utgår från Stockholms östra station och delar sig på tre linjer: mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Foto: Per Eriksson

Den 12 februari levererade Staffare AB en Huddig 1260D till Kabelteknik Ulf Smeby i Kungsängen. Den nya grävlastaren ska i första hand användas på Roslagsbanan som är Sveriges enda smalspåriga järnväg. Rälshjulsadaptern är levererad av Rosenqvist Rail.

Maskinen, en Huddig 1260D Rail, har utrustats med Huddigs lift 1420 och Engcon EC214 tiltrotator med järnvägsgrip som är nedvinklad 42 grader som tillsammans med tiltrotatorns tiltvinkel på 45 grader ger ett vertikalt grepp om slipers som ska gripas. En stor fördel på järnvägen där man för det mesta måste hålla sig på spåret. Nedvinklingen av gripen ger också bättre plockräckvidd.

Huddig 1260D Rail som lanserades förra våren, har en Cumminsmotor på 157 hästkrafter. Maskinen har ett nytt styrsystem med snabbare respons, nytt efterbehandlingssystem, större display med tuchfunktion samt förbättrad sikt.

– Denna maskin är den första Huddigen med fyrhjuldriven rälshjuls-adapter för smalspår, säger Torbjörn Eriksson, säljare på Staffare som levererade maskinen.

Det är Rosenqvist Rail som utrustat maskinen med den fyrhjulsdrivna och fyrhjulsbromsade rälshjulsadaptern.

– Den monterade rälshjulsadaptern har inbyggd broms och kan bara hydrauliskt framdrivas  när den befinner sig i transportläge det vill säga i upplyft läge. I nedsänkt läge fungerar rälshjulsadaptern som spårföljare, säger Nicklas Borgström, säljare på Rosenqvist Rail.

All manövering sköts från förarhytten och hydraulikanordningen behöver inga extra svivelgenomföringar.

Kabelteknik Ulf Smeby AB startades 1989 av Ulf Smeby efter många år som anställd hos dåvarande Banverket och SL Bansystem.  Verksamheten består idag av järnvägsarbeten med specialinriktning på tele- och signal inklusive projektering och dokumentation.

Företaget har cirka 20 anställda och förlägger kablar åt bland annat SL, Infranord, Strukton Rail, Trafikverket samt Stokab. I maskinparken finns bland annat några rälsgående Take-job minigrävare,  Ahlmann lastmaskin, Wille redskapsbärare och nu en Huddig grävlastare som används vid kanalisationsarbete.

– Den nya Huddig grävlastaren ska i första hand användas för kabelarbeten på Roslagsbanan som är Sveriges enda smalspåriga järnväg med reguljär tågtrafik, säger Carl Hast, vd på Kabelteknik.

Per Eriksson

© Anläggningsvärlden 2018.
per@anlaggningsvarlden.se

Från vänster: Nicklas Borgström, säljare på Rosenqvist Rail, Torbjörn Eriksson, säljare på Staffare, Erik Holmberg maskinförare, Carl Hast, vd och Sofia Lennartsson, maskinförare på Kabelteknik Ulf Smeby.
Från vänster: Nicklas Borgström, säljare på Rosenqvist Rail, Torbjörn Eriksson, säljare på Staffare, Erik Holmberg maskinförare, Carl Hast, vd och Sofia Lennartsson, maskinförare på Kabelteknik Ulf Smeby.