Första bilderna på Mercedes tunga el-lastbil

  a9ca74afe77eb649_800x800ar

Nu har Mercedes-Benz Urban eTruck premiärvisats på den stora IAA-mässan i Hannover. Urban eTruck är en helt unik eldriven lastbil för distributionskörning, med en totalvikt på 26 ton och 20 mils räckvidd. Bilen kan komma att radikalt minska både buller- och utsläppsnivåerna i stadsmiljöer.

Urban eTruck är som namnet antyder framtagen för stadstrafik, närmare bestämt tung distributionskörning av till exempel matvaror till stormarknader och liknande.

Den tre-axlade lastbilen saknar traditionell motor och växellåda under hytten och har istället en eldriven bakaxel med två trefas 400 volts motorer på vardera 125 kW vid hjulnaven på den drivande axeln. Det ger lastbilen en effekt på 335 hästkrafter och ett vridmoment på 2 x 500 Nm.

Då en el-motor ger fullt vridmoment redan från start får Urban eTruck köregenskaper som är perfekta i stadstrafik. Dessutom är den helt tyst!

ad9d3cc54c3d7a7a_800x800ar

Lastbilen har tre batterimoduler på totalt 212 kWh, placerade mellan rambalkarna. Det ger en räckvidd på ca 20 mil vilket är mer än nog för de flesta distributionsbilar på en slinga. Med en CCS Typ-2 koppling och 100 kW laddstation laddas batterierna fullt på bara två timmar.
I konceptet ingår också att körningar med olika bilar automatiskt planeras så att energin används så effektivt som möjligt. Samt möjligheten att ladda stationära batterier på terminaler när elen är billig.

Vid inbromsning laddas batterierna genom att elmotorerna fungerar som generatorer som laddar batterierna. Det minskar också belastning och slitage på de vanliga bromsarna.

a1846a4dbaec14f9_800x800ar
Batterier, elmotorer och andra komponenter väger totalt ca 1,7 ton mer än motsvarande delar på en dieseldriven lastbil. Men eftersom EU-kommissionen vill öka den tillåtna totalvikten på fordon med alternativa drivlinor med upp till ett ton, betyder det att Urban eTruck bara har ca 700 kg mindre lastförmåga än en jämförbar lastbil med traditionell drivning.