– Bara fem procent av våra besökare på mässorna i Göteborg och Skåne besöker en maskinmässa i Stockholm, visar vår nu genomförda besökarenkät, säger Hans-Erik Kristensson från mässarrangören Entreprenad Live.
– Entreprenörerna har helt enkelt inte råd att låta maskinerna stå stilla.
– Merparten av bygginvesteringarna görs dessutom utanför Stockholm. Av bygginvesteringarna i Sverige på 443 miljarder så satsas 279 miljarder utanför Stockholm, eller 65 procent, säger Hans-Erik Kristensson.
Vi tycker det är alldeles för stort fokus på kunder i Stockholm när merparten av affärerna görs lokalt.
– All business is local är en gammal sanning och det gäller inte minst bygg- och anläggningsbranschen. Det såg vi inte minst i Göteborg där det gjordes massor av affärer och både utställare och besökare var mer än nöjda.
– Självklart ska man bearbeta kunder i Stockholm men man kan inte lägga alla äggen i en korg och hoppas att kunderna kommer – det gör de inte.
– Affärerna görs av lokala återförsäljare, det är de som kan den lokala marknaden och har de lokala relationerna. De är beroende av sina lokala arenor och mässor där de kan visa upp sina maskiner och utrustning.