De är först i världen med Scanias nya generation ellastbil

Först i världen. Den norska livsmedelstransportören Asko blir Scanias första kund som kör den nya generationen batterielektriska lastbilar i fjärrtrafik. Lastbilana har Scanias största batteripaket med en kapacitet på 624 kWh. Foto: Daniel Hovdahl

Den norska livsmedelstransportören Asko, med över 700 lastbilar i flottan,  blir Scanias första kund som använder den nya generationen batterielektriska lastbilar från Scania. De nya lastbilarna uppges ha mer kraft, längre räckvidd och större totalvikter som öppnar för helt fossilfria transporter.

De nya lastbilarna från Scania kommer att tas i bruk av Asko-företag i hela Norge och de kommer att vara viktiga för att Asko ska nå sitt mål om fossilfria transporter i slutet av år 2026. Det är inte första gången Asko använder ny och miljövänlig teknik. Företaget var också först med den tidigare generationen elektriska Scania-lastbilar. De senaste åren har Asko förvärvat närmare 80 eltruckar från Scania. Dessa fordon är i full drift och levererar varje dag livsmedel runt om i Norge.

Askos ambition är att vara hållbara och klimatneutrala och har som mål att ha fossilfria transporter till 2026. Redan i år siktar företaget på att ha fossilfria leveranser i Osloregionen.

Nya Scania batterielektriska lastbilar som nu ska rulla på de norska vägarna, ska ersätta bilar med fossilt bränsle. De nya lastbilarna är av typen Scania 45R med 610 hästkrafter i kontinuerlig effekt. Drivlinan består av tre elmotorer som är sammanbyggda med en sexväxlad automatisk växellåda. Batteripaketet är Scanias största kombinationen med en bruttokapacitet på 624 kilowattimmar.

Lastbilarna som nu levereras i den första leveransen är byggda på standardchassier med en hjulbas på 5,35 meter med styrbara boggiaxlar. Dessa kommer dra tvåaxlade skåpkärror som är vanliga i Norge. Med denna kombinationen uppnås en tillåten totalvikt på 44 ton. Svenska SKAB i Ätran har levererat skåppåbyggnaderna medan Zepro har levererat bakgavellyftarna. Kylaggregaten levereras av ThermoKing i samarbete med Frigoblock.

I en uppstartsfas kommer Askos första batterielektriska lastbil att användas på de längsta sträckorna i inre Østfold, som hittills krävt laddning utmed vägen. På sikt kommer även de allra längsta rutterna, som går från Vestby till Kragerø, att köras med de nya eldrivna skåpekipagen. Den 30 mil långa sträckan ska kunna köras utan uppladdning under transporten. 

– Scania är stolta och glada över att kunna leverera de allra första batterielektriska lastbilarna i världen till Asko. Vår relation har varit drivkraften för både Scania och Asko under alla år sedan 2002, säger Frode Neteland, vd på Scania i Norge.  

Scanias nya ellastbilar kan levereras med både R- och S-hytt. De lanseras även i 4×2 och 6×2 axelkombinationer och är godkända för en totalvikt på 64 ton. Scania ellastbilar kan ladda med upp till 375 kW i laddningshastighet.

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se