Autonoma fordon först till bergtäkter och gruvor

Creating solutions capable of maximizing transport efficiency through advanced automation is the goal of an entire industry. For Volvo Autonomous Solutions, it’s likely to happen first in the controlled world of quarrying and mining.

Att skapa lösningar som kan maximera transporteffektiviteten genom avancerad automatisering är målet för en hel bransch. För Volvo Autonomous Solutions kommer det sannolikt att ske först i den kontrollerade världen inom bergtäkter och gruvor.

Efter en stabil utveckling, det ena försiktiga steget efter det andra, i mer än hundra år, så befinner sig fordonsvärlden för närvarande mitt i en revolution med två sidor: den pressas dels till att minska utsläppen genom att satsa på eldrift, och strävar dels efter den heliga gralen inom transport: att fordonet eller maskinen inte behöver någon operatör. Medan stora framsteg har gjorts i övergången till hybrid- och ren eldrift, så har skapandet av autonoma transporter visat sig vara svårare att ta till perfektion.

– Automatiseringen har haft motvind i den breda fordonsvärlden eftersom man försöker få autonoma fordon att fungera överallt och på ett säkert sätt samexistera med alla livets variabler – bilar, lastbilar, cyklar, människor, hundar, katter – listan är lång, säger Perjohan Rosdahl, chef för terrängfordon på Volvo Autonomous Solutions. Att lösa alla dessa problem samtidigt har visat sig vara en enormt komplex utmaning, även för världens största fordons- och teknikbolag. Vårt tillvägagångssätt är ett börja smått, i en strikt kontrollerad miljö, och bygga våra framgångar över tid. En perfekt plats att börja på är stenbrott, som har tydligt definierade last- och tipplatser med överlag korta körvägar.

Övergången till autonoma fordon kommer inte bara handla om att ersätta en maskin med en operatör mot en utan. Autonoma maskiner kommer att driva på automatisering av hela processen och kräva ett nytt sätt att se på hela verksamheten. Volvo Autonomous Solutions skapades den 1 januari 2020 för att utveckla och kommersialisera autonoma transportlösningar för hela Volvokoncernen.

Utöver att erbjuda anpassade maskiner från Volvokoncernen, så kommer Volvo Autonomous Solutions att bistå kunderna med lösningar på andra utmaningar beträffande autonoma maskiner, såsom nödvändig infrastruktur, kontrolltorn, reparation och underhåll, virtuella operatörer och även drift av verksamheter om så behövs. – Det handlar lika mycket om ett nytt tankesätt som det handlar om att utveckla autonoma maskiner, säger Uwe Müller, försäljnings- och marknadsansvarig för terränglösningar på Volvo Autonomous Solutions. 

– Vi talar om att automatisera en transportprocess, inte bara att sälja en enskild maskin. Vi behöver därför utveckla en totallösning som kan hantera hela den här processen.

Volvo Autonomous Solutions har ett nära samarbete med Volvokoncernens övriga affärsområden, i synnerhet Volvo Construction Equipment i terrängsegmentet. Det säkerställer att nya maskiner, oavsett om de är utvecklade specifikt för att vara autonoma – som Volvos TA-15-dumper – eller traditionell operatörsbaserad utrustning, använder samma plattformar, kodspråk och så vidare för autonom körning. På så vis går det att ”prata med dem” på samma sätt, samtidigt som det är lättare att skala upp verksamheten. Alla maskiner kommer inte att vara autonoma, men genom att vara ”redo för automatisering” kan Volvo Autonomous Solutions uppgradera standardprodukter till självgående maskiner med hjälp av en egenutvecklad sats för autonom körning.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se