Keestrack satsar stort på Bauma

Keestrack visar stora delar av sitt sortiment på Bauma i april. Bland annat käftkrossen Keestrack B7e får världspremiär på mässan.
Keestrack visar stora delar av sitt sortiment på Bauma i april. Bland annat käftkrossen Keestrack B7e får världspremiär på mässan.

Keestrack presenterar delar av sitt utbud av larvburna kross- och sorterverk och blir en riktig tungviktare på årets Bauma. käftkrossen B7e är ett av flaggskeppen.

Det finns också plats för en riktig solskenshistoria: Stackläggaren S5e Solar, som hämtar kraften från påmonterade solpaneler.

Det är med ett starkare utbud än någonsin som Keestrack ställer ut på årets Bauma, som hålls i München den 8–14 april. Med kostnadseffektiv hybriddrift som ledmotiv visar företaget vad traditionen av innovation betyder för produktivitet, handhavande, miljö och ekonomi. Under de första fem dagarna finns Fredheim Maskin AS, Keestracks representant för den svenska och norska marknaden, på plats.

– Bauma blir mässan då käftkrossen Keestrack B7e visas för en internationell publik. Efter dagarna i München skeppas den vidare till MaskinExpo här i Sverige, berättar Erik Olausson på Fredheim Maskin.

Käftkrossen Keestrack B7e, med kapacitet på 700 ton per timme, ersätter den mindre B6. Maskinens kärna är den väl beprövade käftkrossen Sandvik CJ 412, med ett intag på 1 200 x 830 millimeter och som klarar block upp till 700 millimeters bredd. Minsta käftavstånd är hydrauliskt reglerbart mellan 75 och 250 millimeter.

B7e levereras som plug-in-hybrid, där krossen drivs av en elmotor på 132 kW. På krossverket finns även en 55 kW elmotor som ger hydraulkraft till larverna, lyftcylindrarna, den vibrerande mataren försedd med tvåstegs grizzly samt till transportband.

Det dieselelektriska motorpaketet är monterat på krossverket, men kan även fås avtagbart för att skydda det mot damm och vibrationer. I motorpaketet finns en Volvo-diesel på 273 kW (steg 3a) alternativt 285 kW (steg 4), som i sin tur driver en generator på 330 KVA. Det är också möjligt att ansluta krossverket till elnätet eller en extern generator.

–Tack vare konstant motorvarvtal blir bränslekonsumtionen väsentligt lägre, samtidigt som kostnaderna för underhåll minskar. För den som har möjlighet att ansluta maskinerna till elnätet minskar kostnaderna ytterligare, säger Erik Olausson.

Trots sin storlek och kapacitet kommer transportvikten för B7e ner under 60 ton efter att mataren har lyfts av. Separat transport av motorpaketet sänker vikten med ytterligare sju ton.

På Bauma presenterar Keestrack även den larvburna stackläggaren Keestrack S5e Solar. Den 23 meter långa transportören är försedd med solceller, som i sin tur laddar chassits batteri på 23 kWh. Batteriet står för hela driften av stackläggaren.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

På Bauma kommer Keestrack visa den larvburna stackläggaren S5e Solar. Den 23 meter långa transportören är försedd med solceller, som i sin tur laddar chassits batteri på 23 kWh. Batteriet står för hela driften av stackläggaren. Vid dåligt väder eller väldigt intensiv användning kan stackläggaren laddas eller få kraft från extern källa, exempelvis krossens motorpaket eller elnätet.
På Bauma kommer Keestrack visa den larvburna stackläggaren S5e Solar. Den 23 meter långa transportören är försedd med solceller, som i sin tur laddar chassits batteri på 23 kWh. Batteriet står för hela driften av stackläggaren. Vid dåligt väder eller väldigt intensiv användning kan stackläggaren laddas eller få kraft från extern källa, exempelvis krossens motorpaket eller elnätet.
Dela: