Uppsala vill ha svar från regeringen om fyrspåret

Från två till fyra spår. Regeringen måste få med utbyggnaden av fyrspåret Uppsala-Stockholm i Trafikverkets plan, skriver Uppsala kommun i ett yttrande.
Foto: Per Eriksson

I ett remissyttrande riktar Uppsala kommun ett skarp uppmaning till regeringen att säkerställa att finansieringen för fyra järnvägsspår kommer med i Trafikverkets budget för 2022-2033.

Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2022-2033 är ute på remiss. I sitt yttrande konstaterar Uppsala kommun att rgeringen behöver korrigera Trafikverkets förslag för att uppfylla åtagandena i det avtal om fyra spår som slöts med Region Uppsala, Knivsta kommun och Uppsala kommun 2018.

– Om Trafikverkets förslag skulle bli verklighet bryter staten det avtal vi slutit med dem. Jag förväntar mig att regeringen håller avtalet, ändrar i Trafikverkets förslag och ser till att fyra spår, nytt stationsläge och avfart från E4 kommer på plats i tid, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Enligt Uppsala kommun är det just tecknandet av avtalet om fyrspår som har inneburit att näringslivet i Uppsala länge har haft en god tillväxt. 

I dagsläget förs diskussioner om en rad etableringar inom bland annat life science, livsmedelsindustri och batteriteknik. Större rörlighet på arbetsmarknaden, kunskaps- och tjänsteutbyte i en större region och kortare restider möjliggörs genom utbyggnaden av fyra spår och är en absolut förutsättning för att möta näringslivets behov, anges i yttrandet, menar Uppsala kommun.

Enligt Tomas Stavbom, regionchef på Stockholms Handelskammare i Uppsala län är Uppsalas näringsliv i en snabb expansion och behöver kunna rekrytera personal i en region där man kan lita på att kommunikationerna fungerar.

– Fyrspåret är viktigt inte bara för Uppsala och huvudstadsregionen. Det växlar upp hela landet, stärker vår internationella konkurrenskraft och får inte försenas, säger han.

FAKTA: Uppsalas uppmaning till regeringen:
• att tidplanen hålls i enlighet med fyrspårsavtalet (fyra spår och en ny station söder om Uppsala färdiga senast 2032–2034.)
• att det ingångna avtalet för medfinansiering av en ny trafikplats vid E4 i höjd med Mora Stenar ska ingå i den nationella planen.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se