Intresset var svalt när Sandvik för tio år sedan första gången introducerade ljuddämpade borriggar. Men nu har det svängt och från och med första kvartalet nästa år kan man erbjuda ljuddämpning på alla riggar i företagets sortiment – från den minsta till den största.
Mycket av borrning och sprängning i dag sker i tätorter, nära bostäder, skola och dagis.
– För att komma ifråga för jobbet måste du i dag kunna visa att du har tillfredsställande ljuddämpning, säger Håkan Persson, säljare på Sandvik Mining & Construction i Göteborg.
Sandvik är en världskoncern med drygt 43 000 anställda i 150 länder där den gemensamma nämnaren är stål – allt från skärande verktyg till avancerad gruvteknik.
Håkan Persson kom till företaget för ett år sedan som säljare men han har mångårig erfarenhet från närliggande branscher.
Hans vanligaste kund är en entreprenadfirma med fem till femton maskiner i maskinparken. Men variationen är stor och bland kunderna finns även specialisten som bara äger en maskin. Andra kunder som Skanska m.fl. som använder riggarna i sina stenbrott för ballastproduktion, samt kunder inom blockstensindustrin som producerar allt från gravsten till gatsten.
– Det är en relativt liten yrkesgrupp i Sverige som håller på med borrning och sprängning, men ett mycket stolt och yrkesskickligt gäng. Lite av en familj där alla känner alla. Jag har största respekten för dem, säger Håkan Persson.
– För att komma ifråga för jobbet måste du i dag kunna visa att du har tillfredsställande ljuddämpning, Håkan Persson, säljare på Sandvik MC i Göteborg.
Att köra en borrigg kan förefalla som ett trist, bullrigt och enformigt arbete, men det ställer stora krav på borrvagnsföraren.
– Föraren kan ofta på ljudet höra om en borr är på väg att gå snett och på så sätt korrigera och spara tusentals kronor på annars förstörda borrkronor.
Sandvik Mining & Construction i Sverige säljer borriggar i ett flertal olika storlekar, varav två modeller kommer att visas på mässan – alla topphammare där borrkronan både hamras och borras ner i berget.
– Vår största på svenska marknaden är Ranger som kan väga 20-25 ton och den minsta, Commando, är på 3 ton. Mellanmaskinen kallar vi för Dino och det är en sådan vi ska ha med på mässan, säger Håkan Persson.
– Vi kommer även att visa en Commando DC130, en allroundmaskin som klarar de flesta typer av entreprenad för borrning mellan 22 – 45 mm.
Utvecklingen inom det här området går mot större miljötänk och förarkomfort men också ett större fokus på ekonomi.
– Förutom ljuddämpning har vi bl.a. utvecklat bättre förarmiljö och gentemot våra underleverantörer har vi höga krav på miljövänligare motorer, säger Håkan Person.
– Förarkomforten är viktig. För ett år sedan släppte vi en ny modell, Ranger DX800i, en av våra större riggar som har den bästa förarkomforten och den största räckvidden – det vill säga att den i stationärt läge kan svänga 290 grader och bearbeta en yta på 55 kvm, vilket minskar antalet förflyttningar under arbetet.
Men ekonomin är också viktig i branschen. Man räknar på kostnaderna för varje borrad meter och det gäller att pressa den kostnaden.
Sandvik Mining & Construction har växt kraftigt de senaste åren. Fabriken i Tammerfors ökar årligen sin kapacitet.
©Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se