Nu kommer den helt nya Toyota Land Cruiser 250 som är den senaste generationen av en bilmodell som mer än 70 år byggt upp ett rykte om styrka, tillförlitlighet och förmågan att klara de tuffaste förhållanden i de flesta delar av världen.
Under åren har Land Cruiser utvecklats under åren till tre parallella serier:
• StationWagon: representeras av dagens 300-serie, som är tillgänglig i Afrika, Mellanöstern, Asien och Stillhavsområdet.
• The Heavy Duty: den världsberömda 70-serien som firar 40-årsjubileum tillgänglig på samma marknader som StationWagon.
• The Light Duty: är sortimentet som inkluderar den helt nya 250-serien som nu lanseras på den europeiska marknaden.
Den första Light Duty-modellen (även känd som ”Prado” i vissa regioner) anslöt sig till det globala Land Cruiser-sortimentet 1985. Sedan dess har utvecklingen sett att den har kommit närmare den lyxigare och större Land Cruiser 300. Utveckling 250-seriens modell har inneburit ett medvetet beslut att föra Land Cruiser tillbaka till sitt ursprung, med fokus på dess grundläggande kvalitet som ett praktiskt och prisvärt fordon.
– Vi har ändrat vår uppfattning och anser att denna Land Cruiser-modell bör erbjudas som en praktisk och prisvärd terrängbil. Vi bestämde oss för att gå tillbaka till våra rötter skulle vara kärnan i Land Cruiser-varumärket framöver, säger Keita Moritsu, chefsingenjör för Toyota Land Cruiser 250.
Resultatet är en helt ny modell som erbjuder starka, autentiska terrängprestanda, underbyggd av sin nya GA-F-plattform och ram; utmärkt funktionalitet för att transportera passagerare och last; förbättrad synlighet för föraren; och enkelhet, med delar utformade för att vara lätta att reparera eller ersätta med egengjorda lösningar.
”Vi har ändrat vår uppfattning och anser att denna Land Cruiser-modell bör erbjudas som en praktisk och prisvärd terrängbil”
Uttrycket ”tillbaka till ursprunget” är också tydlig i fordonsdesignen, som förenar Land Cruiser-arvet med modernitet. Den robusta stylingen projicerar tillförlitlighet, ett tidlöst utseende och den typ av funktionell solid kvalitet som förknippas med de bästa professionella verktygen, skriver Toyota i ett pressmeddelande.
Förarinstrumentets kombimätare och multimediadisplay är högt inställda för enkel sikt och det finns en bred konsolyta – som håller körreglagen nära till hands för snabb och intuitiv manövrering. Den digitala instrumentdisplayen (9 eller 12,3 tum beroende på utrustningsklass) visar mätare och data med skarp grafik som är tydlig att läsa i alla ljusförhållanden. Multimediasystemet nås via högupplöst pekskärm (åtta eller 12,3 tum). Paketet inkluderar molnbaserad navigering som drar nytta av aktuell trafikinformation och ”Hey Toyota”-assistenten för röstkommandokontroll av flera funktioner och system.
Bland nyheterna finns bland annat den åttaväxlade automatlådan som kommer med kortare växlar som uppges ge bättre körbarhet genom hela registret.
Motorn är en längsmonterad 2,8 liters turbodieselmotor på 4 cylindrar. Effekten uppges till 204 hästkrafter. Max vridmoment är 500 Newtonmeter mellan 1.600-2.800 v/minut.
Priset landar på 914.000 kronor inklusive moms för utrustningsnivån ”Executive 5-sitsig”.
Här kan du läsa fler nyheter om bilar och fordon
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se