Skogsägarföreningen Södra har fattat beslutet att investera i en eldriven flisbil som ska användas i den dagliga logistikkedjan för transporter av flis. Genom att flisbilen laddas med egenproducerad fossilfri el, kommer miljöavtrycket från dessa transporter att minska avsevärt.
Den eldrivna flisbilen levereras av Scania och ska representera en milstolpe i Södras långsiktiga mål om att helt övergå till fossilfria transporter.
Den batterielektriska flisbilen beräknas levereras mot slutet av detta år och under perioden 2025-2027 kommer lastbilen att testas under verkliga förhållanden. Målsättningen är att lastbilen ska rulla cirka 10.000 mil per år, vilket motsvarar en runda på 40 mil varje dag. Samtidigt, för att klara laddning i ordinarie verksamhet, planeras en omfattande utbyggnad av laddinfrastrukturen vid Södras industrier i Mörrum, Mönsterås, Orrefors och Långasjö det kommande året. Efter testperiodens slut kommer pilotprojektet att utvärderas för att skapa en tydlig plan inför en storskalig elektrifiering av hela Södra lastbilsflotta.
”Ett större skifte till fossilfria elektrifierade vägtransporter är definitivt på gång.”
– Den här elflisbilen är en spännande milstolpe i vårt arbete att elektrifiera lastbilsflottan, inte minst eftersom vi sätter in den i skarpt läge direkt som en del av ordinarie transporter. Projektet kommer lära oss mycket samtidigt som det bidrar till Södras övergripande mål att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2040. Jag är övertygad om att testet även kommer generera värdefulla insikter som hela branschen kan ha nytta av inför framtiden, säger Henrik Brodin, programchef för Fossilfritt Södra.
Pilotprojektet är en del av TREE-projektet, ett initiativ koordinerat av Skogforsk, skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut. Projektets övergripande mål är att bidra till att 50 procent av skogsbrukets nya lastbilar är eldrivna år 2030. Utöver Södra deltar ytterligare 20 partners i denna ambitiösa satsning, inklusive andra skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag och universitet.
Elflisbilen är en Scania 45R med lastkapacitet på upp till 64 ton. Med en beräknad räckvidd på 25 till 30 mil i Södras drift är den perfekt för att göra regionala transporter inom östra Småland. Lastbilen har tre integrerade elmotorer som ger kontinuerligt effekt motsvarande 610 hästkrafter och kommer utrustad med den största batteriinstallationen på hela 624 kWh.
Bilen klarar av att laddas med 375 kW effekt vilket innebär att laddtiden minimeras och i vanliga fall ligger på ungefär en timme för normal drift. Elflisbilen kommer att sättas in i ordinarie ruttplanering och köras precis som resten av Södras lastbilsflotta.
– Ett större skifte till fossilfria elektrifierade vägtransporter är definitivt på gång. Det ska bli spännande när elflislastbilen integreras i Södras dagliga produktion, säger Patrik Svanberg på Scania Sverige.
Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se