Många nya bilar som säljs efter 1 januari kommer att ha en högre fordonsskatt. Det beror på den nya mätmetod som införts, vilken ger en mer rättvis bild av hur mycket koldioxid som en bil släpper ut.
WLTP, som den nya mätmetoden kallas, visar högre siffror för koldioxidutsläppen, jämfört med tidigare mätmetod NEDC. Dessa siffror är dock mer korrekta, eftersom man nu mäter faktisk körning och inte teoretisk, som tidigare. Eftersom nivån på fordonsskatten i Sverige delvis beror på mängden utsläpp, höjs därför skatten för nya bensin- och dieselbilar från och med årsskiftet.
Ökningen slår olika för olika modeller, men i snitt rör det sig om 2 600 kronor och som mest blir ökningen 10 000 kronor per år. Exempelvis får dieseldrivna Volkswagen Tiguan och Volvo V90 en ökning på 5 183 kronor respektive 3 496 kronor, enligt siffror från bytbil.com.
Det är inte bara skatten på personbilar som påverkas av den nya mätmetoden. Även transportbilarna får en höjd fordonsskatt och i många fall är höjningen kraftigare än för personbilarna.
© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se