Högre nyttolast, större lastutrymme, högre släpvagnsvikt och för första gången kan kunderna välja mellan antingen en dieselmotor eller en helelektrisk drivlina. Nya Volkswagen Transporter och Caravelle har världspremiär igår, och presenterades på IAA-mässan i Hannover på söndagskvällen.
Den nya Transportern levereras i korta och långa versioner och båda varianterna kan beställas med högt tak. Den korta versionen är 5.050 millimeter lång och 2.032 millimeter bred, medan den långa versionen är 400 millimeter längre. Bilen har alltså växt i både bredd och längd, och har längre hjulbas än föregångaren, vilket ger bra lastförmåga. Den fossila versionen av Transporter kan lasta upp till 1,33 ton och rymmer från 5,8 kubikmeter i lastutrymmet. Släpvagnsvikten har också höjts upp till 2,8 ton. Senare kommer Transportern även att finnas som pickup med dubbelhytt.
Transporter med förbränningsmotor är utrustade med en 2,0 liters dieselmotor, där kunderna kan välja mellan effekt på 110, 150 eller 170 hästkrafter. Det minsta motoralternativet levereras med manuell växellåda medan övriga versioner levereras med automatlåda och 4-motion fyrhjulsdrift.
Med elektrisk drivlina och under namnet e-Transporter kommer bilen att förses med ett högspänningsbatteri på 83 kWh (brutto), och levereras med antingen 218 eller 286 hästkrafter.
e-Transporter kommer först att lanseras med bakhjulsdrift, medan bilen kommer med fyrhjulsdrift vid ett senare tillfälle. Försäljningen av nya Transporters startar under hösten. De svenska priserna är ännu inte fastställda.
Här kan du läsa fler nyheter inom lastbilar
© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se