Ford Pro har presenterat den nya generationen av sen av sina mest sålda transportbilar i Sverige, Transit Connect. Nu har hela Transit-familjen blivit helt förnyad och elektrifierad.
Den nya Transit Connect kommer i både långa och korta versioner och kan levereras med två utrustningsnivåer: Trend och Limited. På den sistnämnda sitter bland annat 17-tums aluminiumfälgar. Tredje generationen har även fått välkommet bättre lastkapacitet med en lastvolym på 3,7 kubikmeter eller 3,1 kubikmeter. Den maximala nyttolasten är 820 kilo och den maximala släpvagnsvikten är 1.500 kilo.
Ford Connect kommer med en 2,0-liters EcoBlue turbodieselmotor på 122 eller 102 hästkrafter. Det nya fyrhjulsdrivna systemet kommer i kombination med motorn på 122 hästkrafter och en 6-växlad manuell växellåda. En 7-stegad automatväxellåda kan även levereras med samma motor och framhjulsdrift. Versionen på 102 hästkrafter kommer med den manuella växellådan och framhjulsdrift. Enligt Ford Pro är den förväntade bränsleförbrukningen nere på 0,48 liter per mil.
För första gången är nu Transit Connect tillgänglig som en laddhybrid med en elektrisk räckvidd på 11 mil. Den kan även snabbladdas (likströmsladdning) med en hastighet på upp till 50 kW.
Transit Connect laddhybrid har en 1,5 liters EcoBoost-motor som tillsammans med ett batteri och en elmotor utvecklar 150 hästkrafter och har ett vridmoment på 350 Newtonmeter. Max nyttolast är 770 kilo, medan tillåten släpvagnsvikt är 1.400 kilo. Den kommer kunna ladas på 50 kW DC snabbladdare, eller med den inbyggda laddaren vid 11 kW AC.
Nya Transit Connect kommer också med en hel del teknik, inklusive en helt digital 10-tums instrumentpanel som standard. Vid förarplatsen finns en centralt placerad 10-tums pekskärm som även kan fås med ”Connected navigation”. Trådlös Android Auto och Apple CarPlay finns också och Limited-modellen kommer med trådlös laddning av mobiltelefonen som standard. Det är enkelt att ladda större enheter som bärbara datorer eftersom USB-utgångarna i kupén ger upp till 45 watt effekt.
I kombination med värme i ratten kan kunderna välja alternativa framsäten godkända av den tyska organisationen för rygghälsa (Aktion Gesunder Rücken. Med dessa får du fyrvägs elektriskt justerbart svankstöd och justerbart förlängt benstöd för god komfort.
Som standard finns flera förarassistanssystem såsom ett antikollisionssystem med automatisk nödbroms, kollisionsvarnare, undanmanöverassistent och vägkorsningsassistent för att förhindra eller minska konsekvenserna av kollisioner med andra trafikanter.
En backkamera och ett informationssystem för döda vinkeln med varning för korsande trafik är standard på Limited. Det finns också den innovativa tekniken, ”Warning at exit”, som ska förhindra att föraren eller passageraren öppnar dörren och träffar förbipasserande trafikanter.
Den nya Transit Connect är också tillgänglig med andra teknologier. Med Pro Trailer Backup-assistenten blir det mycket lättare att backa med släp eftersom du kan övervaka backningen från skärmen inne i bilen och manövrera med hjälp av ett separat rotationshjul.
Produktionsstart är satt till våren 2024.
© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se