Samarbete om hållbar energilagring

Laddstationen i Öjebyn
Laddstationen i Öjebyn, baserad på Zpark’s Quick & Buffer-lösningar är Norrbottens snabbaste, med 400 kilowatts kapacitet. Batterilagring som en integrerad funktion möjliggör laddning även när det är hög belastning på elnätet. Foto: Mats Engfors (Fotographic)

Laddföretaget Zpark Energy  Systems har inlett ett samarbete med lastbilstillverkaren Einride, Chalmers tekniska högskola och statliga forskningsinstitutet Rise. Detta partnerskap har som mål att utforska nya cirkulära affärsmodeller för elektriska fordon och laddningslösningar.

– Projektet fokuserar på att undersöka användningen av uttjänta batterier från elektriska fordon som stationära energilagringssystem för att ladda tunga elektriska fordon.

”Hållbarhet är kärnan i allt vi gör på Einride”

– Vi är mycket glada över att delta i detta projekt och ser fram emot att tillsammans med Einride, Chalmers och RISE utforska nya cirkulära lösningar. Vår ambition är att förbättra kostnadseffektiviteten i ett elektrifierat transportsystem och samtidigt minska belastningen på elnätet genom att ge uttjänta fordonsbatterier en andra chans, säger Ellinor Eriksson projektkoordinator på Zpark Energy Systems.

Elinor Eriksson, projektkoordinator på Zpark Energy Systems.
Elinor Eriksson, projektkoordinator på Zpark Energy Systems. Foto: Mats Engfors / Fotographic

Med en transportsektor som står för stor del av klimatutsläppen i Sverige, blir ökad cirkularitet avgörande för att uppnå klimatmålen. Projektet kommer att genomföras i trefaser, där Zpark kommer bygga en fullskalig stationär batteriladdningsstation som drivs LFP-batterier i sitt andra liv.

– Hållbarhet är kärnan i allt vi gör på Einride, och vi är glada att vara en del av detta samarbete som belyser batteriers livscykel i våra fordon. Projektet stämmer överens med vårt arbete för att öka effektiviteten och minska kostnaderna för elektrisk fraktmobilitet, säger Andreas Allström, Director of Public Funding and Research Collaboration på Einride.

Chalmers tekniska högskola ser fram emot att bidra till forskningen om elektrifiering av transportsystemet och hanteringen av degraderade fordonbatterier, säger Patricia van Loon, docent vid Chalmers.

Projektet samfinansieras av FFI och har pågått sedan Q3 2022 och beräknas vara klart under början av 2025.

Här kan du läsa fler nyheter om hållbara transporter.

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se