Nya snöplogar från Mählers

I Mählers monter på Maskinexpo visades den nya Caway sidoplogen monterad på en lastväxllarm på Björks Schakt & Transports nya Scania R580 Highline Tridem.
I Mählers monter på Maskinexpo visades den nya Caway sidoplogen monterad på en lastväxllarm på Björks Schakt & Transports nya Scania R580 Highline Tridem.

Snöplogstillverkaren Mählers visade stora delar av sitt sortiment på Maskinexpo. Bland annat den nya Caway sidoplogen som tillsammans med frontplog ger upp till 8,5 meters röjningsbredd.

Caway är en ny sidoplog med 5,5 meters röjningsbredd. Tillsammans med frontplog plogar ekipaget hela 8,5 meter.  Caway som sitter monterad på en lastväxlarram, har tre individuellt ledade ploglådor för effektiv följsamhet mot vägbanan. Varje sektion har stål & gummiskär som klarar hinder upp till 50 mm.

– På ramen sitter all hydraulik monterad så det enda som föraren behöver koppla är två slangar för sidoplogen och eventuellt ytterligare slang för annan utrustning, exempelvis en salttunna ovanpå ramen, säger Mats Skoglund, produktsäljare på Mählers.

Caway sidoplog har precis som frontplogen Flexiway, Mählers styrsystem med ställbart skärtryck från förarmiljön. Sidoplogen kan därmed anpassas optimalt för rådande snöförhållanden.

I Mählers monter fanns Björks Schakt & Transports helt nya Scania R580 Highline Tridem fullt utrustad med Caway sidoplog monterad på lastväxlarram, dubbelskärig Rossö frontplog och salttunna. Det påkostade lackeringsarbetet är gjort av Dekosign.

– Med Caway och frontplogen ökar säkerheten på vägarna eftersom när man kör med den fullt utfälld över två körbanor håller sig bilarna bakom istället för att göra vansinnesomkörningar i snöröken säger Tobias  Björk på Björks Schakt & Transport.

Dubbelskärsplog Rossö är en diagonalplog försedd med fjädrande stålskär med 15° positiv skärvinkel. Plogen är utrustad med dubbla skär för effektiv plogning vid framförallt fuktig snö och våt vägbana.

För att ge en tystare arbetsgång är stålskären individuellt upphängda i fyra plastelement (polyuretan) i vardera skärsektion. Detta ger en optimal följsamhet mot vägbanan och eventuella spårigheter. Det bakre moddskäret består av fem hydrauliskt manövrerade lyftok med vardera två ledade gummiskär.

© Anläggningsvärlden 2017.
info@anlaggningsvarlden.se