Folksam listar årets lätta lastbilar med information om säkerhet och koldioxidutsläpp.
Endast två modeller uppfyller säkerhets- såväl som utsläppskrav och får märkningen ”Bra val”: Volkswagen Caddy och Toyota Proace. Ytterligare två modeller får Folksams märkning: Isuzu D-Max och Toyota Hilux, trots att de har brister i utsläppskraven.
Hantverkarbilar är en fordonskategori som sällan krocktestas – vilket är problematiskt då krocktester är viktiga för att kunna göra en bedömning av bilens säkerhet. Av de 44 nya modeller som säljs i Sverige är det endast 64 procent som testats i Euro NCAP, motsvarande andel för personbilar är 85 procent.
– Vi ser att säkerhetsutrustning blir allt vanligare, men utvecklingen går mycket långsammare än för vanliga personbilar. Exempelvis har knappt en tredjedel av modellerna som säljs i Sverige idag standardutrustad autobroms på alla versioner, som jämförelsevis finns i över 90 procent av nya personbilar, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
En jämförelse mellan dieseldrivna transport- och personbilar visar att utsläppen är cirka 35 procent högre för transportbilar i tjänsteviktgruppen 1700–2000 kg och för lättare transportbilar mellan 1400–1600 kg är utsläppen för diesel drygt 13 procent större än personbilar.
© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se