Eltimmerbil från Scania i drift hos SCA

För att ytterligare förstärka den hållbara värdekedjan har SCA tillsammans med Scania utvecklat världens första eltimmerbil med en kapacitet att bära 80 ton. SCA har som mål att hela värdekedjan ska bli fossilfri. Foto: Scania, pressbild

Skogsbolaget SCA och lastbilstillverkaren Scania har utvecklat världens första eldrivna skogsbil med en lastförmåga på 80 ton.

Världens första eltimmerbil med en lastkapacitet på 80 ton har nu levererats till SCA. Den fordonslösning som Scania har tagit fram i tätt samarbete med SCA och Skogforsk är en del av omställningen till helt hållbara transporter.

– Den 80-tons batteridrivna timmerbilen visar att även riktigt tunga transporter kan elektrifieras. Partnerskapet med SCA, där man är tidigt ute och visar vad som är möjligt, är en tydlig signal att det går att elektrifiera även tunga transporter. Det behövs en tempoväxling för att bli Sverige ska bli fossilfria i tid och klara målet i Parisavtalet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania 

– Vi har kommit långt i industriprocesserna som redan i dag är till 96 procent fossilfria. Vi är väldigt glada över att tillsammans med Scania kunna bryta ny mark för att göra de allra tyngsta transporterna fossilfria, säger Hans Djurberg, hållbarhetschef på SCA.

Meningen är att terminalbilen ska transportera massaved på sträckan mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och pappersbruket i Obbola utanför Umeå. 

Eltimmerbilen har testkörts under sommaren och kontinuerligt studerats av Skogforsk för att samla in relevant data som kan ligga till grund för jämförelser med konventionella dieseldrivna timmertransporter. Därefter är planen att den ska ingå i SCA:s ordinare transportverksamhet.

– Skogforsk kommer följa bilen under en lång tid för att kartlägga vad som skulle krävas för en bred implementering av eldrivna virkesbilar i hela landet. Eftersom virkesbilar till stor del används i glesbygd lär laddinfrastrukturen bli en kritisk faktor, säger Gunnar Svensson, forskare på Skogforsk.

De studier som genomförs ska bland annat jämföra energiförbrukning, produktivitet och kostnader gentemot befintliga fordon.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se