Bellman kör eldriven dumperbil från Volvo

Bellman Åkeri har börjat använda en eldriven dumperbil i ett projekt i Nacka, utanför Stockholm. Det är en Volvo FMX Electric 6×2 med ett påbyggt Sörling Goldstar G3 dumperflak.

Bellman Group tar genom det egna dotterbolaget Bellmans Åkeri ytterligare ett steg i sitt hållbarhetsarbete genom att använda en ellastbil i ett projekt i Nacka, strax utanför Stockholm.

Det är den första Volvo-schaktbilen i sitt utförande med en batterikapacitet stor nog att klara en hel arbetsdag på en laddning.

Bellmans Åkeri, Nacka kommun, Nacka Energi, Volvo Lastvagnar och Skanska Sverige har tillsammans utvecklat och drivit detta projekt och inom kort kommer dumperbilen, som drivs av 100 procent el, börja rulla längs Värmdövägen i projektet Södra Centrala Nacka.

– Vår lastbilsförare Åsa ser fram emot att köra ellastbilen både för att den är tystare, vilket bidrar till en bättre arbetsmiljö, och för att den inte släpper ut några avgaser, vilket ger en positiv effekt på miljön. Och vi som bolag hoppas kunna ta med oss lärdomar till andra projekt i andra delar av landet, säger Tony Persson, vd på Bellmans Åkeri.

Nyckelfaktorn i detta projekt är hållbara transporter och ellastbilen är ett steg i rätt riktning för att nå klimatmålen.

Genom att effektivisera flödena och korta transporterna, tanka förnybara drivmedel och byta ut fordon och maskiner till ny teknik kan vi minska våra utsläpp. Det kommer att behövas ett antal olika lösningar och tekniker för att minska utsläppen i branschen”, säger Magnus Persson, vd på Bellman Group.

Den treaxlade schaktbilen med dumperflak från Sörling, Volvo FMX Electric 6×2 uppges vara en ab de absolut första tunga elektriska serieproducerade schaktbilarna på svensk mark. El-schaktbilen har betydligt lägre bullernivåer vilket gör att den uppfyller kraven på renare och tystare transporter. Det här kommer inte bara påverka boenden och allmänheten positivt, utan också yrkesarbetare och föraren som dagligen arbetar i en bullring miljö, skriver Bellman Group i ett pressmeddelande.

– Vi är glada och stolta över att Volvo Truck Center tillsammans med Bellmans Åkeri kan driva vidare omställningen till helelektriska lastbilstransporter för schaktbilar i Stockholm. Det är ett viktigt steg mot hållbara transporter för att nå våra ambitiösa klimatmål, säger Fabian Knappik, försäljningschef Volvo Truck Center region Öst.

© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se