Med 460 R vinner Scania det förmodligen tuffaste jämförelsetestet för lastbilar i Europa, och slår både Volvo och MAN.
I det första jämförelsetestet med den svenska lastbilstillverkarens nya drivlina, baserad på den nya Super-motorn, var det just den som var avgörande för att Scania skulle bärga segern i det kanske mest prestigefulla av alla presstester, det tyska ”1000-punkterstestet”.
En Scania 460 R dragbil tog sig an det senaste som Volvo och MAN har att erbjuda i ett test där alla relevanta aspekter av moderna trailerekipage utvärderas av ett team med erfarna internationella motorjournalister. Segern var scanias fjärde i rad i 1000P-testet.
Testet genomförs av den tyska facktidningen ”Lastauto omnibus”.
− Det här är den första bekräftelsen från oberoende journalister på att den Super-drivlina vi lanserade i Södertälje i november levererar som utlovat och att den har flyttat Scania och den transporteffektivitet vi erbjuder ännu längre iväg från konkurrenterna, säger Stefan Dorski, Senior Vice President, Chef för Scania Trucks. Marginalerna är vanligtvis små i tester, men den här gången var Scania Super-drivlinan mer än fyra procent bränsleeffektivare jämfört med tvåan.
Testredaktionen fokuserade på bränsleförbrukning, körkomfort, kördynamik, utrymmet i förarhytten och säkerhetssystemen. Totalt sett kan jämförelsekandidaterna samla in max 1000 betygspoäng.
I årets test hade testredaktionen stipulerat en tågvikt på 40 ton, medelstora sovhytter samt motorer på upp till 480 hästkrafter. Scanias snittförbrukning på teststräckan var 27,1 liter/100 km, (Volvo 28,2 och MAN 29,8.
När poängen för de sex olika avsnitten i jämförelsetestet (Hytt, Körning, Drivlina/prestanda, Bränsleförbrukning, Pris/driftkostnad och Säkerhet) räknades samman hade Scanian fått ihop 947,3 poäng av maximalt 1000 möjliga och bärgade därmed totalsegern.
Vid förra årets test vann Scania 540 S med en totalpoäng på 948,1, följd av Mercedes-Benz Actros 1853 med 933,9 på andra plats och på tredje plats MAN TGX 18 510 med 931,3 poäng. Där imponerade Scanian även när det kommer till körkomfort och köregenskaper.
− Inom Scania ser vi dessa jämförelsetester både som en del i vår produktutvecklingsprocess och som ett kvitto på vad våra ingenjörer har åstadkommit, säger Stefan Dorski. Alla slags kunder kan använda den här informationen i sina beslutsunderlag, speciellt som de får svart på vitt från oberoende experter på att de egenskaper vi som tillverkare framhåller verkligen stämmer.
© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se