Flakbeläggningen som ger snabbare tippning

Braås Åkeri som bland annat transporterar sand åt Benders hade problem med att sanden fastnade i aluminiumflaket vid kall väderlek. Lösning blev att flaket kläddes med en polymer från Quicksilver med en extremt låg friktion som gör tippning betydligt enklare. – Vi sparar mycket tid på denna lösning, säger Jonas Johansson på Braås Åkeri. Foto: Braås Åkeri.

När Braås Åkeri skulle bygga upp ett grusbilsekipage valde företaget en Volvo FH med aluminiumflak från Benalu som även byggt den 4-axlade grusvagnen.

Ekipaget fraktar i första hand sand åt Benders som gjuter betongtakpannor. Braås Åkeri hade problem med att sanden frös fast i aluminiumflaket vid tippning.

Lösning på problemet blev att insidan på flaket i både bil och släp täcktes med en polymern Quicksilver från japanska Mitsubishi.

Eftersom ytan på Quicksilver Truckliner har en extremt låg friktionskoeffcient fastnar inte materialet i flaket. 

– Tord Blomberg på TB Trailer i Göteborg som är svensk återförsäljare för Benalu uppmärksammade mig på Braås Åkeris problem, säger Stefan Strömstedt på NP Solutions i Göteborg som är svensk återförsäljare för Quicksilver.

Braås Åkeri transporterar material som gärna fastnar då de kör olika material måste det vara rent på flaket efter tippning.

Snyggt ekipage. Volvo FH och 4-axlad Benalu grusvagn i aluminium. – Vi vill gärna ha snygga bilar. Det är våra reklampelare, säger Jonas Johansson på Braås Åkeri.

– Det lät lite för bra för att vara sant, men så här i efterhand kan jag konstatera att vi sparar mycket tid tack vare de inklädda flaken. Tippning går mycket fortare, säger Jonas Johansson, fordonschef på Braås Åkeri.

– Quicksilver Truckliner är ett optimalt material att lägga i flaken för att undvika fastsittande last, när det som transporteras gärna fastnar exempelvis sand, stenmjöl, jord, lera ock liknande, berättar Stefan Strömstedt och berättar lite om hur en installation går till:

– Det tar ganska precis nio timmar att göra en installation. Quicksilvermaterialet kommer som ”en mattrulle” som vi rullar ut i rätt längd och kapar till. Därefter skårar vi för att kunna vika biten och sedan fäster vi Quicksilvern med 16 fästpunkter längst fram i flaket. Avslutningsvis lite lister och sedan är det klart för användning.

Quicksilver finns även i ett Heavy Duty utförande som kallas ”The Haulk” som passar för transport av rivningsbetong, asfaltskakor, krossat glas och liknande. Quicksilver HD bibehåller det låga friktionen som kännetecknar standard Quicksilver.

Länk till NP Solutions

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se