Kobelco visade fjärrstyrd grävmaskin på Bauma

Kobelco visade ett koncept med fjärrstyrda grävmaskiner. Enligt Kobelco är det troligen tillgängligt runt år 2025. Lösningen är beroende av fullt utbyggt 5G-nät. Foto: Per Eriksson
Kobelco visade ett koncept med fjärrstyrda grävmaskiner. Enligt Kobelco är det troligen tillgängligt runt år 2025. Lösningen är beroende av fullt utbyggt 5G-nät. Foto: Per Eriksson

Några förbipasserande höjde säkert på  ögonbrynen när de passerade Kobelcos monter på Bauma. För bakom spakarna på en grävmaskin satt en stor nalle medan maskinen med stor precision staplade tegelstenar på varandra.

Japanska Kobelco visade sitt K-Drive-koncept i montern på Bauma. Det är ett framåtblickande projekt för fjärrmanövrering av entreprenadmaskiner.

Från sin position har föraren ungefär samma utsikt som från en riktig förarstol. Så frågan är om känslan och djupsynen blir lika bra som i verkligheten.

Intill demoområdet var en ”maskinförare” placerad vid  sex stora skärmar, vilket ger honom  samma synfält han skulle haft om han satt inne i maskinen. Han sitter i en bekäm stol och har joysticks för att styra maskinen.

På Bauma var förarplatsen och maskinen anslutna till WiFi, men tanken är att när det här konceptet rullas ut, är det kommande 5G-nätet redan fullt utbyggt, vilket innebär att man kan sitta var som helst i världen och styra en grävmaskin som står på andra sidan jorden. Enligt Kobelco kan fjärrstyrning vara draghjälp för att locka människor till branschen eftersom det finns färre människor som vill köra en grävmaskin, men desto fler som som spelar dataspel.

Entreprenörer som lider av personalbrist kan anställa förare som sitter på en helt annan plats i världen och man kan även hyra in specialkunskap, långt ifrån själva maskinen utan att behöva flyga in dem till arbetsplatsen.

© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se

_W5A4203

Från sin position har föraren ungefär samma utsikt som från en riktig förarstol. Frågan är om känslan och djupseendet är lika bra som i verkligheten.
Från sin position har föraren ungefär samma utsikt som från en riktig förarstol. Frågan är om känslan och djupseendet är lika bra som i verkligheten.