Volvodagarna: Flera medelstora elektriska maskiner lanseras

Volvo L120 Electric
Först ut bland Volvos elektriska hjullastare är den 20 ton tunga lastaren L120 Electric med en lyftkapacitet på 6 ton. För de flesta lätta och medeltunga arbetsuppgifter klarar L120 Electric en hel dags arbete på cirka 5-9 timmar på en enda laddning. Foto: Per Eriksson

På Volvodagarna som arrangerades den 29 maj på Volvo Costumer Center i Eskilstuna visades flera nya elektriska maskiner som kommer lanseras senare i år. De ska komplettera det befintliga utbudet av lösningar med nollusläpp.

De elektiska hjullastarna L90 och L120 och den elektriska hjulgrävaren WR150 är de senaste maskinerna som lanseras på marknaden som stödjer de kunder som har fossilfria ambitioner. Med dessa batterielektriska lösningar, storlekar från 15-20 ton, expanderar Volvo CE sitt erbjudande till nya segment Dessutom ger de kunderna möjlighet att arbeta i zoner med låga koldioxidutsläpp och bullerkänsliga områden, samt inomhus utan behov av extra avgassystem och utanför ordinarie arbetstid – tack vare den tystare driften och avsaknaden av avgaser.

Maskinerna har i genomsnitt 65 procent lägre energikostnader, 30 procent mindre underhåll och inga motorrelaterade förbrukningsartiklar, vilket gör dem till en kostnadseffektiv lösning. De ger också samma prestanda som sina dieseldrivna motsvarigheter. Med mindre buller, vibrationer och värme rapporterar förarna trevligare arbetsförhållanden, minskad trötthet och möjlighet att kommunicera lättare.

Först ut är den 20 ton tunga hjullastaren L120 Electric med en lyftkapacitet på 6 ton. Det är en användbar maskin i många olika applikationer såsom byggarbetsplatser, hamnar och logistikcenter till avfallshantering och återvinning, underhåll av infrastruktur samt jord- och skogsbruk.

Volvo EWR150 Electric
Volvo CE utökar sitt elektriska sortiment med den första elektriska hjulburna grävmaskinen med kort arbetsradie, den 15 ton tunga EWR150 Electric. Den har den kortaste rumpan i sin klass och är en kompakt lösning för användning i innerstäder och trånga utrymmen. Foto: Per Eriksson

För de flesta lätta och medeltunga arbetsuppgifter klarar L120 Electric en hel dags arbeta på cirka 5-9 timmar på en laddning beroende på applikation och miljö. När den laddas upp kan den laddas från 10 till 100 procent på en timme och 40 minuter med en 180 kW DC snabbladdare eller Volvos mobila kraftenhet, PU500 och på 7 timmar med en 40 kW DC mobil laddare lämplig för laddning över natten. Batteriet har en kapacitet på 280 kWh.

”I en tung applikation, med en 12 liter/timme cykel kan L120 Electric gå cirka 4,5 timmar på en laddning”

Den 15 ton tunga L90 Electric är den första eldrivna lastaren på hjul i sin klass. Enligt Volvo Ce är det en mångsidig lösning som passar för en mängd olika jobb. Dessa omfattar industriell materialhantering, skogsbruk, jordbruk och landskapsarkitektur, stenbrott och gruvdrift samt avfall och återvinning. Gemensamt för de båda elektriska hjullastarna är att de inte bara har dedikerade elmotorer för framdrivning och hydraulik, vilket ger full tillgänglig effekt till båda systemen, utan den har också snabbare respons och kortare cykeltider än dieseldrivna modeller. För L90 Electric beror detta till stor del på den nya transmissionen som är specialbyggd av Volvo för den elektriska plattformen. L90 electric har två batterier på vardera 88 kWh effekt. L90 Electric räcker för cirka 4-5 timmars drift i de flesta medeltunga applikationer och en hel arbetsdag i lättare applikationer.

Volvo CE utökar också sitt elektriska sortiment med den första elektriska hjulgrävaren med kort arbetsradie, den 15 ton tunga EWR150 Electric. Den har den kortaste svängningen i sin klass och är en kompakt lösning för användning i innerstäder och trånga utrymmen. Denna maskin, som passar med en rad olika redskap, är konstruerad för flera olika tillämpningar inom bygg- och anläggningsarbeten, vägarbeten, ledningsarbeten och landskapsarkitektur. Som en hjulburen lösning kan den snabbt förflyttas eller köras vidare till nästa arbetsplats och ta med sig alla nödvändiga redskap på en kärra, vilket sparar tid och transportkostnader.

Volvo vill i nuläget inte avslöja batteris effekt med säger att energiåtervinningsfunktioner som elektrisk körning möjliggör innebär en hel dags arbete på en enda laddning. Den eldrivna hjulgrävaren kan sedan laddas över natten genom att helt enkelt anslutas till den integrerade ombordladdaren (32 ampere) till en kontakt i väggen eller en laddbox, eller på cirka en timme med en rad olika snabbladdare som finns som tillval.

Den kommer att finnas tillgänglig från mitten av 2025 för utvalda kunder i Tyskland, Frankrike, Sverige, Norge och Nederländerna.

Volvo L90 Electric
Den 15 ton tunga L90 Electric är den första eldrivna lastaren på hjul i sin klass. Den är en mångsidig lösning som passar för en mängd olika jobb. Den är utrustad med två batterier på 88 kWh per styck. Foto: Per Eriksson

Här kan du läsa fler nyheter om maskiner

© Anläggningsvärlden 2024
info@anlaggningsvarlden.se