Den som vågar satsa när andra bromsar kan vinna betydande marknadsandelar – dessutom till en betydligt lägre kostnad än vanligt.
Just nu upplever vi mycket konstiga tider med många som blir sjuka, börskurser som faller fritt och en mycket stor osäkerhet som gäller angående framtiden. Många företag befinner sig i kris och försöker på ett brutalt sätt sänka kostnaderna, skjuta fram beslut och rida ut denna storm så gått det går. Men hur ska företagen tänka när det gäller marknadsföringen i dessa svåra tider?
Kunderna bryr sig om ditt företag och varumärke och vill höra ifrån dig speciellt i kristider som nu. Att nå ut med viktiga och relevanta budskap i svårare tider är inte bara bra för kundrelationen utan även för framtida affärer. Att använda kristider för att engagera och kommunicera kring saker som berör människor just nu visar bara styrka och skapar relationer med kunderna som kommer vara mycket längre än krisen i sig.
De flesta entreprenörer i branschen jobbar på som vanligt. Många projekt var igång långt innan krisen och måste färdigställas. De läser definitivt facktidningar. Kanske mer än vanligt eftersom det är ännu viktigare att hålla sig informerad om vad som händer i branschen. De kan förstås vara oroliga över sin ekonomi, sin hälsa eller för att förlora uppdrag men det behövs tjänster, verktyg, maskiner och olika produkter för att klara sig. För att du som företag och leverantör ska ta dig igenom denna kris bör du anpassa ditt erbjudande och därmed anpassa din kommunikation. Om du inte finns där för dina kunder i krisen kommer de att hitta någon ny leverantör som vågar inleda relationer även i tuffa tider.
Tre tips för dig som vågar marknadsföra dig även i kristider:
- Kunder och personal vill höra om dina ansträngningar eller tjänster som är anpassade för den verklighet vi befinner oss i. Vad gör ditt företag i denna kris som du kan vara stolt över? Var transparent och ärlig. Varför inte testa Content Marketing? På Anläggningsvärlden har vi flera mycket lyckade case och bra referenser när det gäller Storytelling.
- Var snabb och kreativ. Använd kreativiteten för att ändra din marknadsföring snabbt och anpassa den till dagens situation som förändrar sig från dag till dag. Agera snabbt och fokusera på kreativiteten i kommunikationen snarare än att vara säljorienterad.
- Det är i backarna man rycker. Hela spelplanen håller på att ritas om just nu och självklart finns det företag som inte kan marknadsföra sig på grund av leveransproblem, reseförbud, förbud för folksamlingar etc. För dig som fortfarande kan leverera så våga satsa när andra bromsar. Det är då du kan vinna marknadsandelar från dina konkurrenter – till en betydligt mindre investering än vanligt.
© Anläggningsvärlden 2020.
per@anlaggningsvarlden.se
Källa Henrik Smolak