För grävlastare anpassade för arbete på järnväg krävs speciella däck. Däcket körs mot rälsen, vilket ger ett ojämnt slitage och förkortar däckets livslängd. Den finska däcktillverkaren Nokian Tyres har nu tagit fram ett specialdäck för maskiner som arbetar på järnväg.
Enligt ett pressmeddelande har Nokian Tyres tagit fram den unika däckvarianten Nokian Ground King Semi-Slick, vilket löser många av de tidigare typiska problem som uppstod när grävlastare användes på järnvägar.
2019 lanserades Nokian Ground Kare som ett allrounddäck för hjulgrävare och grävlastare för arbete på mjuka underlag. Samtidigt lanserades en variant som var optimerad för arbete på järnväg. Sedan dess har däcket vidareutvecklats med det nya Nokian Ground Kare Semi-Slick som resultat.
– När en grävlastare körs på järnvägsräls tenderar däckskuldran som körs på rälsen att slitas ut snabbt. Nokian Ground Kare Semi-Slick är utvecklad för den här speciella användningen. Vi har lyckats jämna ut däckslitaget och förbättra livslängden avsevärt, säger Kimmo Kekki, produktchef på Nokian Tyres.
Nokian Ground Kare Semi-Slick-däcket ser annorlunda ut – det har en slät sektion som täcker ungefär en tredjedel av slitbanan. Den resterande sektionen har samma avancerade mönsterklackar som Nokian Ground Kare-däcket för grävmaskiner.
– Den mönstrade delen av däcket fungerar bra på mjuka underlag och vid vägtransporter. Den släta delen har en tjock och solid gummiskuldra som klarar att nötas mot stål under en tung maskin, så att däcket inte slits ut för tidigt, förklarar Kimmo Kekki.
Enligt Nokian Tyres visar rapporterna från användarna att däcket är hållbart. – Efter nästan 1.300 timmars användning saknar det släta området fortfarande tecken på slitage. – Däcken ger ett gott helhetsintryck, säger Nils Arne Mikkelsen, byggchef på Infranord i Norge.
Däckfamiljen Nokian Ground Kare har ett stålbälte under slitbanan som extra skydd mot stick- och skärskador. Däckstommen har utvecklats för att ge bra stötdämpning.
– Nokian Ground Kare Semi-Slick har också en av de högsta lastkapaciteterna på marknaden. Grävlastarna blir allt större och tyngre. Dessutom görs många specialjobb med tunga redskap som kräver stabila däck som grund, säger Kimmo Kekki, avslutningsvis.
© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se