FTG i Bäckefors är redo att expandera men rätt kompetens är inte lätt att hitta. Något som gjort att de letar egna lösningar. När de nyligen anordnade öppet hus kom besökarna i mängder.
– Det var riktigt lyckat med mellan 1000–1200 besökare. Det är nästan mer än vad det är på Bäckefors marknad, säger Thomas Seleskog, marknad- och försäljningschef på FTG.
Bakgrunden till att FTG arrangerade öppet hus ligger egentligen i deras behov av att rekrytera ny kompetens. Idén kom dock att snabbt växa sig större än så.
– Vi hade bestämt oss för att ha ett öppet hus för att kunna visa upp företaget. Vi är i behov av att nyanställa och det finns inget bättre sätt än att kunna visa upp den arbetsplats och de arbeten som vi erbjuder. När vi sedan började fundera bestämde vi oss även för att involvera våra närmsta återförsäljare och fler kringarrangemang tillkom, förklarar Thomas Seleskog.
Dagen kom dels handla om att exponera sina produkter och återförsäljare, dels fungera som ett led i att uppmärksamma potentiella arbetstagare på de möjligheter företaget erbjuder.
Det finns inte tillräckligt många tekniker som jobbar i vårt område och som är lediga för oss, Tomas Seleskog, försäljningschef på FTG.
– Dagen gav oss möjlighet att visa upp hela produktionskedjan, för både kunder och potentiell arbetskraft. Från det att plåten går in i ena änden, till att färdiga skogsvagnar och kranar kommer ut i andra. Det är väldigt roligt att det fick så bra spridning. Det kom folk från södra Småland och Blekinge ända upp till Dalarna och Gävle, säger Thomas Seleskog stolt.
FTG har tidigare haft stora problem att hitta rätt kompetens i Bäckeforsområdet, något som bidrar till att företaget kommer flytta teknikavdelningen till Trollhättan.
– Det finns inte tillräckligt många tekniker som jobbar i vårt område och som är lediga för oss. Däremot ser vi möjligheten att finna det i Trestadsområdet, vilket vi också redan har gjort, förklarar Thomas Seleskog.
När FTG blickar framåt är det fortsatt den stundande expansionen som är utmaningen.
– Vi är dominerande på den nordiska marknaden. Framförallt med Mowi och Moheda som tillhör det högre segmentet inom huggarvagnar, lite mer påkostade och utrustade skogsvagnar som är anpassade för att köra i skogen. För att vi ska kunna expandera vidare på de marknader som vi finner intressanta så måste vi kunna bygga upp en produktionskapacitet som matchar efterfrågan. Idag har vi en högre orderingång än vad vi kan leverera. För att kunna ta nästa steg behöver vi öka dagens 42 anställda med ytterligare 7–10 personer. Personer med rätt kompetens, säger Thomas Seleskog avslutningsvis.
© Anläggningsvärlden 2019.
info@anlaggningsvarlden.se