Prestigefullt pris till Peab för reklamkampanj

Peab tillsammans med kommunikationsbyrån Gullers Grupp fick flera prestigefulla priser i branschorganisationen Sveriges Annonsörer kommunikationspris 100-wattaren.
Peab tillsammans med kommunikationsbyrån Gullers Grupp fick flera prestigefulla priser i branschorganisationen Sveriges Annonsörer kommunikationspris 100-wattaren. I juryns motivering står bland annat: I en bransch som i praktiken är stängd för hälften av befolkningen har man skapat en väg in med kampanjen ”Byggåret”.

Den 8 februari tog Peab pris i flera kategorier för sin kampanj Byggåret som haft till syfte att locka fler kvinnor till byggbranschen. Kommunikationen kring satsningen belönades för att ha skapat mest effekt i den prestigefulla kommunikationstävlingen 100 Wattaren. 

– Det är branschorganisationen Sveriges Annonsörer som står som arrangör av 100-wattaren där kommunikation som gett bevisad effekt belönas i olika kategorier. Tävlingen har arrangerats sedan1990 och belönar kommunikation och marknadsföring som fungerar. 

– Bara att vara nominerad i 100-wattaren är stort. Att dessutom ta hem storvinsten i kategorin Employer Branding & Rekrytering och även brons i kategorin Samhälle & Opinion känns helt fantastiskt. Det här är ett viktigt erkännande för alla oss som jobbar för att öka jämställdheten i vår bransch. Ingen kan någonsin hävda att tjejers intresse för byggbranschen är lågt, tvärtom! Vi fick in över 2000 sökande till platserna i fjol. Jag vill också rikta ett varmt tack till kreatörerna på Gullers Grupp som tillsammans med oss tog fram ett så vinnande koncept, säger Maria Wilund, PR-chef på Peab.

Peabs projekt ”Byggåret” är ett betalt prova-på-år enbart för tjejer, utan krav på förkunskaper. Programmet finns på 17 orter över hela Sverige. För att lansera konceptet tog Peab tillsammans med kommunikationsbyrån Gullers Grupp bland annat fram film som gick i tv, på bio och i sociala medier.

– Det här var ett lika svårt som roligt uppdrag att jobba med. Att lösa jämställdhetsfrågan är ingen uppgift som låter sig lösas enbart med reklam. Det är också därför som vi är extra stolta över att vi tillsammans med Peab tog fram idén med Byggåret, som är själva kärnan. Vi tror att Byggåret långsiktigt har potentialen att bidra till en faktisk förändring, säger Gustaf Sehlstedt, kundansvarig på Gullers Grupp.

Ett av målområdena för Peab är att vara ledande inom samhällsansvar och en central del handlar om jämställd rekrytering. Detta var utgångspunkten när utbildningssatsningen lanserades för ett år sedan.

– Med Byggåret har vi på Peab kunnat öppna dörren till byggbranschen för en helt ny grupp, nämligen unga tjejer. Det ska bli härligt att få välkomna ett nytt gäng under 2024.  Ansökan öppnar den 1 mars, säger Camila Buzaglo, kommunikationsdirektör Peab och en av initiativtagarna till satsningen.

Här kan du läsa fler nyheter inom bygg & anläggning

© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se