Bygg- och anläggningsföretaget NCC har tecknat ett avtal med Öresundsbrokonsortiet för större beläggningsarbeten samt mindre drifts- och underhållsarbeten av Öresundsförbindelsen.
– Vi fick in flera mycket kvalitativa anbud i upphandlingen. Efter vår utvärdering kunde vi konstatera att NCC lämnat den bästa kombinationen av pris och kvalitet. För oss på Øresundsbron är det viktigt att i möjligaste mån utvärdera våra leverantörers förmågor inom hållbarhetsområdet och kvalitet i utförandet. Vi ser fram emot ett gott samarbete tillsammans med NCC, säger Gustaf Persson, Inköpskoordinator Øresundsbron.
Projektet är en utförandeentreprenad med en volym om cirka 15.000 ton asfalt fördelade på 110.000 kvadratmeter fräslådor och 40.000 kvadratmeter toppning. Asfaltmassorna kommer hämtas från NCC:s asfaltverk i Södra Sandby utanför Lund. De stora arbetena i avtalet omfattar betalstation Lernacken, serviceväg på Pepparholmen, tunneln och Kastrfup-halvö.
Enligt NCC är Öresundsförbindelsen ett utsatt anläggningsprojekt som ska klara höga trafikflöden, vindar och vatten, vilket ställer höga krav på materialet och utförandet. Upphandlingen lade stor vikt vid mjuka parametrar såsom organisationens sammansättning, erfarenhet och beskrivning av hur genomförandet ska gå till.
NCC:s produktionsmetod NCC Green Asphalt innebär att asfalt tillverkas vid lägre temperatur, med förnybara bränslen och återvunna asfaltmassor. Det innebär minskade utsläpp av koldioxid och kväveoxid jämfört med konventionellt framställd asfalt. Med hög andel återvunnen asfalt och asfaltverk som drivs på pellets minskas C02-utsläppen mellan 30 till 60 procent och uppfyller ändå samma krav som ställs på konventionell asfalt.
Ramavtalet inleds omgående och löper under två år med option på ytterligare två år som förlängs med ett år i taget. Uppdragen kommer orderregistreras löpande i i affärsområde NCC Industry.
© Anläggningsvärlden 2023.
info@anlaggningsvarlden.se