Nya steg V hjulgrävare från Doosan

Doosan lanserar nu två nya hjulgrävare. DX140W-7 och DX160W-7 väger 16,5 respektive 17 ton och har bland annat ett tiltrotatorläge som ska säkertsälla ett optimerat hydraulflöde och hjälper till att maximera tiltrotatorns noggrannhet.

Doosan lanserar nu två nya hjulgrävare, DX140W-7 och 160W-7 som är en del av den nya generationen grävmaskiner från den koreanska tillverkaren.

Hjulgrävarna DX140W-7 och DX160-7 kommer bland annat som standard med den nya Auto Digging Brake-funktionen, som automatiskt håller färdbromsen i läge när maskinen stannar, utan att föraren måste trampa på bromspedalen.

Joystickstyrning är ett nytt alternativ som gör det möjligt för föraren att styra maskinen med hjälp av joystickens tumhjul (utan att använda ratten) när man arbetar och kör i arbetsläge. Load Isolation System (LIS) är ett annat nytt alternativ som förbättrar förarens körkomfort genom att minska påverkan som överförs till maskinens främre del vid körning på väg och i ojämn terräng.

Det finns även ett nytt tiltrotatorläge på kontrollpanelen som kan väljas för att säkerställa ett optimerat hydraulflöde och hjälper till att maximera tiltrotatorns noggrannhet genom att eliminera mottryck.

En annan ny standardfunktion är Fine swing-funktionen som minimerar skakningar som ett lyft föremål genomgår vid början eller stopp av en svängrörelse för att öka förarkomforten med smidiga rörelser och för att öka säkerheten runt maskinen.

Enligt Doosan är de nya maskinerna utformade för att ge förbättrad drifttid och avkastning på investeringen och ger ”betydligt högre prestanda på alla områden” än Doosans tidigare generationens maskiner.

Båda maskinerna har fyra effektlägen och är utrustade med 6-cylindrig Doosan DL06-motor med steg V som ger 137 hästkrafter vid 2000 v/minut.

Medan den mindre DX140W-7 har en arbetsvikt på 16,5 ton väger DX160W-7 17 ton. Båda maskinerna har ett maximalt grävdjup på 5025 mm och en överarmsgrävningskraft på 10 ton.

De är också utrustade med förbättrade förarhytter som inkluderar en 30 procent större pekskärm och en ny förarstol för ökad komfort.

Som standard finns också Doosans fabriksinstallerade DoosanConnect-telematicsystem.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se