Ny kortrumpad hjulgrävare från Doosan

Nu lanserar Doosan den kortrumpade hjulgrävaren DX165WR-7 som är det senaste tillskottet i den nya DX7-serien. Med den korta rumpan lämpar sig maskinen för arbete i trånga miljöer, särskilt i stadsmiljöer och på smala gator med med mycket trafik.

Nu lanserar Doosan den nya hjulgrävaren DX165WR-7 som  kommer med steg V-motor från Perkins och med kort rumpa som gör den lämplig för jobb i trånga utrymmen.

DX165WR-7 är byggd på samma undervagn som den nya DX160W-7, vilket ska ge en optimal tyngdpunkt tack vare den långa hjulbasen och den optimerade viktbalansen.

Enligt Doosan är resultatet maximala prestanda, som kombinerar den korta svängradien med en bra stabilitet och lyftkapacitet för denna maskinklass.

– Doosan DX165WR-7 kommer med mycket exakta, kraftfulla och smidiga grävkontroller som krävs för grävning- och lyftarbeten, och ger betydligt högre prestanda på alla områden än den föregående generationen, skriver Doosan i ett pressmeddelande.

Precis som de andra maskinerna i nya DX7-serien har den nya DX165WR-7 förbättrad komfort, ökad redskapsbärarkapacitet och nya förarassistansfunktioner, ökad bränseeffektivitet och drifttid.

Den nya maskinen har även förbättrad frontrörelse för roterande redskap som till exempel sorterskopor och arbetsområdet för ledade redskap har också förbättrats. Den ledade bomcylinderns slaglängd har ökats medan monteringspositionen förblir den samma. En låsventil har nu lagts till ovanpå bomcylindern, för att förhindra oväntat släpp av den ledade bomcylindern vid grävarbete.

DX165WR-7 har en 3,3 tons motvikt som standard, för både monobom och ledade bomkonfigurationer, men kan utrustas med en tyngre 3,8 tons motvikt. Detta bidrar till den högre lyft- och grävkapaciteten, jämfört med den tidigare generationen. 

Enligt Doosan gör den tyngre motvikten maskinen särskilt lämpad för arbete med tyngre redskap och tiltrotator.

Det finns ett nytt tiltrotatorläge på kontrollpanelen i DX165WR-7 som kan väljas för att säkerställa ett optimerat hydraulflöde och hjälper till att maximera noggrannheten i tiltrotatorarbetet genom att eliminera mottryck. 

Tiltrotatorläget är ett speciellt tvåvägsflödesläge, men det hanteras av EPOS (Electronic Power Optimising System) som ett enkelriktat flödesläge, med direkt retur till hydrauloljetanken i varje riktning, för att undvika mottryck och öka flödet och kontrollerbarheten.

För att klara den tyngre motvikten är den nya maskinen utrustad med den kraftiga ZF3060-axeln. DX165WR-7 har också en övre struktur som ger utrymme och hållbarhet för standardmotvikten och den tyngre motvikten.

Svensk generalagent för Doosan är Maskinia i Linköping.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se