“Fel fokus i trafiksäkerhetsarbetet”

Som mål har vi en nollvision. Ett riktigt bra mål, men frågan är hur seriöst den samlade expertisen inom trafiksäkerhet på Trafikverket, Transportstyrelsen, Polisen och jurudiken arbetar mot målet. Det menar Stefan Nilsson på Tankesmedjantrafik.

Stefan Nilsson tar som exempel att den som kör förbi en 50-skyltat vägarbetsplats i Danmark i en hastighet över 100 kilometer per timme för bilen konfiskerad och rejäla böter. I Sverige händer ingenting trots larm från personal som arbetar längs våra vägar. Jurudiken gör det omöjligt både att lagföra det som hastighetsbrott och som vårdslöshet i trafik.

– När jag pratar med vägarbetare så är det riktigt otäcka historier man får höra. Det handlar om höga hastigheter, lastbilar som kör så nära att man sugs med, lastbilschaufförer som sitter med bägge fötterna på instrumentbrädan, bilister som kör drogade och berusade, säger Stefan Nilsson.

Många anläggningsarbetare vittnar om den otrygghet det skapar på arbetsplatsen i och med vetskapen av att så många kör med någon form av berusning. Det handlar trots allt om vanlig respekt för andras liv. Många vittnar också om att det är yrkestrafikanterna som är värst. Det handlar om alla typer av yrkesförare från taxi till tunga lastbilar.

– Förra sommaren körde jag Växjö-Stockholm tur och retur en dag då jag räknade till fem vägarbeten i vardera riktningen. Alla utan polisiär närvaro. Samma resa räknade jag till två fartkontroller. Båda på Sveriges trafiksäkraste väg, motorvägen mellan Ödeshög och Linköping, där hastighetsbegränsningen är satt till 120 km/t. En vägsträcka som VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut beskriver som ”extremt säker”. Den dagen var det en TMA-bil som blev påkörd bakifrån på vägarbetsplatsen E4 vid Markaryd, berättar Stefan Nilsson.

Enligt Polisen beror den uteblivna närvaron vid vägbyggarbetsplatser att det oftast handlar om rekommenderad hastighet, de kvadratiska blå skyltarna, och då är det svårt att lagföra någon.

– Trafikverket talar ju mycket om hastighet. Jo, de berättar gärna hur få sekunder man vinner på att köra i 90 km/t istället för 80 km/t när de vill sänka hastigheten på en länsväg, men aldrig om hur lite man vinner på att köra i 100 km/t istället för 50 km/t den korta vägsträckan förbi ett vägarbete, säger Stefan Nilsson avslutningsvis.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se