Betongproduktföretaget Benders lanserar nu en robust och slitstark temporär vägbarriär med ett unika system för sammankoppling utan lösa delar.
Benders nya längsgående vägbarriär har fått namnet Roadblock 650 efter höjden i millimeter. Förutom huvuduppgiften att skydda såväl vägarbetare som trafikanter uppges RoadBlock 650 dessutom medföra slitstyrka och en betydligt enklare hantering.
Den nya längsgående betongbarriären tillverkas i längder på tre respektive sex meter och är stålbeklädd på alla utsatta ytor.
”De nya barriärerna är ett typexempel på hur vi utvecklar nya produkter som inte bara möter myndigheternas säkerhetskrav utan också förenklar jobbet ute på vägarna”
– Stålbeklädnaden skyddar barriärerna från skador som annars ofta uppstår vid lastning eller montering. Det ger barriärerna en ökad livslängd, samtidigt som det blir enkelt att flytta barriärerna i sidled utan att skada betongen. Ett unikt låssystem utan lösa delar gör också att kranföraren kan montera barriärerna utan assistans, vilket minskar riskerna för klämskador, berättar Fredrik Helgesson, produktansvarig för infrastruktur på Benders.
– De nya barriärerna är ett typexempel på hur vi utvecklar nya produkter som inte bara möter myndigheternas säkerhetskrav utan också förenklar jobbet ute på vägarna, menar Adam Bender, försäljningschef Nord/Öst, som just nu tillsammans med sina kollegor förbereder en fortsatt breddning av sortimentet för den snabbt växande infrastrukturmarknaden.
Att förlänga produkternas livslängd ligger helt i linje med Benders långsiktiga inriktning mot alltmer hållbara lösningar, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Några exempel på hur vi arbetar är unika logistiklösningar med egna tåg och en ständig utveckling av nya betongtyper med råvaror som ger minskad klimatpåverkan. Med logistikcentra över hela landet är vi dessutom en lokal leverantör för hela Sverige. Vi bygger för en hållbar framtid och det här är bara början, säger Adam Bender avslutningsvis.
Godkänd av Trafikverket.
Roadblock 650 är godkänd av Trafikverket för användning inom det statliga vägnätet. Barriären är testad och godkänd enligt standard SS-EN 1317-2 i T1, T2 och T3 med en arbetsbredd från W1-W4.
Här kan du läsa fler nyheter inom vägarbeten
© Anläggningsvärlden 2024.
info@anlaggningsvarlden.se