NOSTALGI: Zündapp KS50 – lyxmoppen

zundapp_ks50_av_0518

NOSTALGI. I slutet av 50-talet rullade över 600 000 mopeder på de svenska vägarna och i den vevan förändrades fordonen i grunden. De blev tyngre, mer knutna till motordriften och hade inte längre trampcykeln som förebild. Kungen bland tvåtaktarna var Zündapp KS50 Sport som var dåtidens dyraste och mest eftertraktade moped.

Under 1960-talet blev sport ett modeord och mopparna med stor tank och limpasadel liknade riktiga motorcyklar. För en tonåring var mopeden jättehäftig. Den blev en utpräglad ungdomsgrej som gav frihet. För många var drömmen en moped från västtyska Zündapp som hade en erkänd hög kvalitet och skänkte status åt sin ägare. Dessutom var de ganska lätta att trimma. Men Zündapps historia sträcker sig så långt tillbaka i tiden som år 1917.

Zündapp grundades då i tyska Nürnberg av Fritz Neumayer tillsammans med Friedrich Krupp AG och verktygstillverkaren Thiel under namnet Zün der- und App aratebau. Affärsidén var att tillverka tändrör till kanoner. Efter första världskriget  blev Fritz Neumayer ensam ägare till företaget. 1921 breddades verksamheten och företaget började tillverka motorcyklar och den första modellen fick be teckningen Z22. Företagets slogan var ”Motorrad für Jedermann, vilket betyder ”Motorcykel för alla”. Z22 hade en enkel konstruktion som producerades i ett stort antal. Motorn var en encylindrig, luftkyld tvåtaktsmotor med volymen 211 cmÑ och effekten 2,25 hästkrafter.

I början av 1930-talet började Zündapp även tillverka tyngre motorcyklar och bilar, K-serien där K:et står för kardandrift. Serien omfattade motorcyklar med motorvolymer från 200 till 800 cmÑ, och höjde Zündapps  arknadsandel i Tyskland från 5 procent till 18 procent. 1958 flyttade företaget  från Nürnberg till München och från och med nu fokuserade man på tillverkning av motorcyklar och mopeder. I Sverige är mopeder från Zündapp fortfarande populära och trots att det gått över 20 år sedan tillverkningen upphörde är en Zündappmoped i drift ingen ovanlig syn.

Bidragande orsaker till populäriteten är främst tillgången reservdelar samt den höga kvaliten- och driftsäkerheten. Zündapps populäritet i Sverige berodde säkert också på att de såg ut som riktiga motorcyklar och dessutom var enkla att modifiera och det var nog inte många ”Dappar” som  inte var trimmade då det begav sig. 1967 lanserades den ikoniska  modellen KS 50 Sport. Den såldes i Sverige med en luftkyld 50 cm3 tvåtaktsmotor med aluminiumcylinder. Motorn var i stort sett den samma och med få undantag passar delar från en motor från 1960-talet i en från 1980-talet och vice versa.

En viktig förändring är dock skiftet från en oval ”päroncylinder” till fyrkantig, vilket även givit påverkan på utformning av kolv och vevstake. Zündapp-mopeder och motorer som importerades till Sverige blev ”strypta” för anpassning till svensk lag. I takt med den hårdnade konkurrensen från billigare japanska mopeder och motorcyklar började Zündapps försäljning svikta och 1984 gav företaget upp och bommade igen.

© Anläggningsvärlden 2018.
info@anlaggningsvarlden.se