Norska Tokvam tar över Ilsbo kättingröjare

Norska Tokvam köper produkt- och varumärkesrättigheter från den svenska tillverkaren av kättingröjare Ilsbo Tools AB.

Avtalet innebär att Tokvam tar över produktion och utveckling av Ilsbo-kättingröjare inklusive rättigheterna till varumärket Ilsbo Tools. Tokvam tar också över återförsäljaravtalen med Lantmännen i Sverige och Eik Maskin i Norge.

– Vi är mycket nöjda och ödmjuka av denna möjlighet. Ilsbo Tools är ett företag som vi har känt och följt länge och tyckt att produkterna passar Tokvam mycket bra. Vi kommer att ha ett starkt fokus på vidareutveckling för att påskynda tillväxten, säger Finn Kristian Tokvam, vd för Tokvam.

Avtalet mellan Ilsbo Tools AB och Tokvam gäller för produkträttigheterna för Ilsbo kättingröjare och rättigheterna till varumärket Ilsbo Tools. Leif Andersson som äger Ilsbo Tools kommer att fortsätta sin verksamhet i mindre skala och fokusera på andra produkter. Vilka produkter och under vilket varumärke är ännu inte klart.

Ilsbo-kättingröjare är produkter som håller vägkanter och diken fria från ogräs, gräs och små buskar. Produkterna är särskilt lämpliga för att ta bort tillväxten av buskar, men kan också klippa träd med en stamdiameter upp till 100 mm.

“Vi kommer att ha ett starkt fokus på vidareutveckling för att påskynda tillväxten”, Finn Kristian Tokvam, vd för Tokvam.

För Tokvam har förvärv inte varit en aktiv del av företagets strategi hittills. – Med det sagt har vi alltid följt branschen och konkurrenssituationen mycket noggrant och haft en uttalad strategi att överväga förvärvsmöjligheter som en del av vår tillväxtfilosofi,” säger Finn Kristian Tokvam. Det är första gången för allt och just nu kändes detta förvärv både rätt och viktigt för oss i Tokvam.

För fem år sedan hade Tokvam inga sommarprodukter, men 2021 kan sommarprodukter stå för mer än 25 procent av den totala försäljningen.

Tokvam räknar med en omedelbar tillväxt på 15–20 procent till följd av förvärvet, men företagets ambitioner för detta produktområde är mycket större. En offensiv satsning bestående av produktutveckling, bra utnyttjande av nya och befintliga distributionskanaler och offensiv marknadsföring bör underlätta en fördubbling av omsättningen inom produktområdet på medellång sikt, skriver Tokvam i pressmeddelandet.

© Anläggningsvärlden 2020.
info@anlaggningsvarlden.se