Metsä utnyttjar AI i virkeslogistiken

Virkeslogistiken till Metsä Groups bioproduktfabrik i Kemi utnyttjar ellok, artificiell intelligens, maskinseende och ett omfattande nätverk av virkesterminaler.

En helt ny verksamhetsmodell har tagits fram för virkeslogistiken till Metsä Groups bioproduktfabrik i finska Kemi. Den kombinerar elektriska tågtransporter, vägning och mottagning av virket redan i virkesterminalerna samt utnyttjande av artificell intelligens och maskinseende.

Virkeslogistiken till Metsä Groups bioproduktfabrik i Kemi utnyttjar ellok, artificiell intelligens, maskinseende och ett omfattande nätverk av virkesterminaler.

Metsä Groups bioproduktfabrik i Kemi kommer att startas under årets tredje kvartal 2023. Den nya fabriken kommer årligen att förbruka 4,5 miljoner kubikmeter mera virke än den nuvarande fabriken. Fabrikens anskaffningsområde kommer också att utvidgas. En miljon kubikmeter av ökningen planeras bli importerad från Sverige.

De tåg som går till fabriken lastas vid Trafikledsverkets elva terminaler. För virkesförsörjningen av bioproduktfabriken i Kemi grundas det nya terminaler och gamla renoveras. Terminalerna i norra Finland är klarar före årets slut och övriga före sommaren 2023.

Metsä Group har investerat i sju brovågar, vilka används för att väga virkesbilarna och virket mottas redan vid ankomsten till terminalen och inte enligt nuvarande praxis vid fabriken. Vid de övriga järnvägsterminalerna vägs virket med den utrustning som finns för att lossa lasten.

– Vi har planerat järnvägslogistiken och infrastrukturen i samarbete med Trafikledsverket och VR Transpoint. Vi har tillsammans skapat detta transportkoncept för att trygga fabrikens virkesförsörjning. Vi gjorde pilotförsök med modellen i höstas och konstaterade att den fungerade, säger Hannu  Alarautalahti, produktionsdirektör på Metsä Group.

Virkesbilarna vägs vid ankomst och utfart, liksom vid alla fabriker. En nyhet finns i att både bilar och tågvagnar skannas vid lossningen. Lassen skannas för att virket ska kunna lossas automatiskt från både tåg och lastbilar. Denna teknologi är helt ny och den utnyttjar artificiell intelligens och maskinseende, berättar Pulkkinen.

Två autonoma traverskranar lossar både tågvagnar och lastbilar vid bioproduktfabriken.

Då lassen som ska lossas är skannade, planerar och utför den artificiella intelligensen lossningen av lasten självständigt för både bilar och tågvagnar. Operatören sitter i barkningsenhetens övervakningsrum och övervakar lossningen via skärmar. Vid behov kan operatören ingripa.

© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se