Maskinia firar dubbelt som generalagent

I år det ett speciellt år för Maskinia. 1991 startade man som generalagent för Doosan och 2011 tog man över agenturen för Case. Det innebär att man nu jubilerar dubbel med 30 år med Doosan och 10 år med Case. Foto: Per Eriksson

1991 startade Maskinia som svensk generalagent för Doosans entreprenadmaskiner och 2011 tog man över agenturen för Case. Detta innebär att Maskinia i år jubilerar dubbel med 30 år tillsammans med Doosan och 10 år med Case.

Det var under maskinmässan Bauma i München under tidigt 90-tal som Maskinia och Doosan, då Daewoo, fick upp ögonen för varandra. Daewoo var på den tiden en uppstickare på den europeiska maskinmarknaden.

Maskinia såg potentialen i Doosans maskiner och 1991 skrevs avtalen om generalagentur och resan med att etablera det sydkoreanska maskinmärket på den svenska marknaden började.

I början gick det trögt att övertyga de svenska maskinentreprenörerna om Dewoos förträfflighet, men idag kan Maskinia och Doosan titulera som Sveriges tredje största entreprenadmaskinsmärke. Band- och hjulgrävarna är de mest etablerade maskinerna med högst marknadsandel.

Det var när Fredrik Holmquist tog över vd-posten efter sin far Bo Holmquist som han tog in Case:s maskiner i Maskinias prduktportfölj. Man kände att man ville komplettera Doosan med ytterligare ett maskinfabrikat. 2011 fann Maskinia och Case varandra och avtal om generalagenturen skrevs under.

Under åren har Maskina etablerat Case som ett av de etablerade maskinmärkena i Sverige. Man har byggt upp försäljningsorganisationen och den livsviktiga eftermarknaden med hög geografisk täckning runt om i landet.

– Att Case har kommit så här långt i Sverige på så kort tid beror på att maskinerna har en unik hydraulik, kvalitet och låg driftkostnad. Har man en gång kört en Case och fått känna på både hydraulik och plånbokseffekterna så blir man lätt en återkommande kund, säger Fredrik Holmquist.

Bland Cases produkter är det de japantillverkade bandgrävarna som nått de största försäljningsvolymerna i Sverige, även om hjullastarna växer och enligt Maskinia är en värdig konkurrent till de ledande märkena på marknaden.

Under året kommer Maskinia sjösätta olika erbjudanden och kampanjer på utvalda maskiner från de båda märkena.

© Anläggningsvärlden 2021.
info@anlaggningsvarlden.se