Gruvbolaget Kaunis Iron med järnmalmsgruva i Pajala satsar på att transporterna av malmen ska bli fossilfri. Nu står det klart att eldrivna ekipage på 74 ton kommer testas under nästa år.
Projektet med att byta ut fordonsflottan till mer hållbara alternativ har genomgått olika faser och är ett samarbete mellan Kaunis Iron, Volvo Lastvagnar och Vattenfall.
Idag sker malmtransporterna på 32 mil tur och retur mellan Kaunisvaara och Pikäjärvi med dieseldrivna Volvolastbilar. Det är totalt 30 stycken 90-tons ekipage som rullar dygnet runt.
Den höga lastkapaciteten gör att koldioxidutsläppen per transporterat ton järnmalm redan idag är betydligt lägre jämfört med transporten utförts med ett vanligt 64 tons ekipage.
Planen framåt är att att de järnmalmstransporterna ska drivas helt fossilfritt och ha norr koldioxidutsläpp genom att köra med batterielektriska lastbilar.
– Vi kommer börja nästa fas på 74 ton under nästa år och vi siktar på 90 ton, alltså en oförändrad tågvikt jämfört med dagens dieseldrivna ekipage, säger Lars Wallgren, logistikchef på Kaunis Iron.
Arbetet pågår intensivt för att lösa situationen med laddinfrastruktur tillsammans med Vattenfall. Fokus är att bygga en laddstation i Junosuando som ligger ungefär mitt på rutten och kommer vara en avgörande etablering för att säkerställa hållbara malmtransporter.
– Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad. Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef inom elektromobilitet på Volvo Lastvagnar.
Kaunis Iron påbörjar samtidigt arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift.
© Anläggningsvärlden 2022.
info@anlaggningsvarlden.se